Sidste trin de notre tur "ernæring". Stephane Penso endelig tilbyder os at præsentere et supplement, der giver vores krop mulighed for at fungere bedre. Ikke nødvendigvis kendt eller fremhævet, zink fortjener vores opmærksomhed.

Hvert mineral har sine sundhedsmæssige fordele på kroppen. Mineraler spiller ikke alle den samme rolle, men hver har sin betydning afhængigt af aldersgruppen. For atleten er zink meget vigtigt, fordi en mangel sænker evnen til indsats. Lad os nu opdage fordelene ved zink hos sportsfolk og mere specifikt hos sportsfolk. padel.

Med hensyn til sundhed generelt

Et sporstof er et rent mineral, der er nødvendigt for menneskers liv. Zink er et dyrebart sporelement, fordi det spiller vigtige roller i kroppen. Zink tillader mere end 200 enzymer at arbejde i vores krop på den rigtige måde. Dette mineral er derfor involveret i flere fænomener i kroppen, herunder fordøjelsen. Vi vil også se, at det griber ind i metabolismen af ​​proteiner og fedtstoffer. En anden egenskab ved zink er dets antioxidantegenskaber.

Zink har en god indflydelse på mange hormoner i den menneskelige krop. For eksempel deltager det i stabiliseringen af ​​thymin og insulin. På den anden side anser læger det for at være et essentielt mineral for immunsystemet. Kroppen har brug for et fremragende forsvar mod patogener. Zink forbliver ikke på sidelinjen, det deltager aktivt i kroppens beskyttelse.

Det er også vigtigt at understrege dens indvirkning på hårets og hudens skønhed. Desuden vises det ofte på ingredienslisten over kosmetiske produkter beregnet til disse dele af kroppen. Efter at have gennemgået alle kvaliteterne af zink kan det siges, at dette mineral er nødvendigt for enhver person.

Godt for musklerne

Zink interagerer med mineraler, der går ind i processen med muskelsammentrækning. Der kan for eksempel nævnes calcium (CaXNUMX +). Imidlertid er denne ion, calcium, afgørende for muskelsammentrækning. Muskler opfører sig godt, hvis de har nok calcium.

Zink interagerer også med magnesium og jern. Det deltager i knoglevækst. Du skal vide, at skelettet gemmer en god del zink. Dette mineral interagerer med hormoner involveret i knoglevækst (testosteron osv.). Dette er grunden til, at unge atleter skal indtage en tilstrækkelig mængde zink for at undgå mangel. Mangel på zink hos atleter svækker immunforsvaret, da det er involveret i cellefornyelse.

Godt for alle

En atlet, som enhver anden person, har brug for et godt immunforsvar for at leve og øve deres aktivitet ordentligt. Derudover er proteiner, kulhydrater og lipider afgørende for perfekt sundhed. Vi ved, at udøvelsen af ​​enhver sport kræver "jernhygiejne". Zink bliver vigtigt, fordi det er involveret i proteinsyntese såvel som lipid- og kulhydratmetabolisme. Antiinflammatorisk, helende ... zink har dyder, der ikke bør overses!

Det har en bestemt effekt på atleten og formår at imødekomme hans daglige behov. For optimal handling skal en atlet sluge mellem 12 og 25 mg zink om dagen. 

Zink og sundhed: hvad sker der under fysisk aktivitet?

Ifølge forskere kan man under udøvelsen af ​​en fysisk aktivitet observere et fald i serumzink. Der er mange grunde til dette fald i zink. Det kan være et utilstrækkeligt zinkindtag på grund af en dårligt tilpasset diæt. Men det sker, at problemet forbliver på trods af tilstrækkelig indtagelse. Under disse forhold tænker man på en forstyrret assimilering eller et betydeligt tab af mineralet i sved og urin.

Hos atleter kan vi ikke tale om udholdenhed, træthed eller modstand uden at involvere zink. En zinkmangel kan have negative konsekvenser for kroppen på tre niveauer:

  • For det første har eksperter fundet ud af, at mangel på zink fører til intramuskulær acidose. Dette betyder, at overdreven surhed opstår inde i muskelen.
  • For det andet fremmer manglen på zink dårlig brug af glukose i musklerne.
  • For det tredje forstyrrer en zinkmangel brugen af ​​lactater.

Ud over at absorbere et tilstrækkeligt indhold af zink kan det være interessant at starte en afgiftning af kroppen fra skadelige elementer.

kort fortalt

Zink:

  • Er en stærk antioxidant
  • Stimulerer immunforsvaret (acne, psoriasis, dermatitis osv.)
  • Aktiverer hudheling
  • Går ind i produktionen af ​​sædceller (mængde og mobilitet)
  • Forhindrer prostata problemer
  • Deltager i proteinsyntese
  • Gribe ind i metabolismen af ​​insulin
  • Spiller en rolle i lugt, smag og syn
  • Deltager i DNA-syntese og cellemultiplikation
  • Spiller en rolle i væksten (barn og ungdom) og i den rette udvikling af fosteret
  • Virker på nervesystemet (humør, læring)
  • Gribe ind i funktionerne i skjoldbruskkirtelhormonet

Julien Bondia er lærer i padel på Tenerife. Han er grundlægger af AvantagePadel.net, en software, der er meget populær blandt klubber og spillere fra padel. Kolumnist og rådgiver, han hjælper dig med at spille bedre gennem sine mange tutorials padel.