Nouvelle étape ernæring foreslået af Stephane Penso. A kosttilskud som har en indvirkning på stillesiddende menneskers helbred, og som forbedrer atleternes præstationer, herunder padel er en del af: Spirulina.

Spirulina er en meget komplet mad med flere fordele for sundhed såvel som for udøvelse af sport. Mange sportsfolk, professionelle eller amatører forbruger det regelmæssigt. Hvorfor ? Fordi fordelene ved spirulina på ydeevne og restitution hos atleter i stigende grad anerkendes.

der Stor 5 interaktioner at vide mellem spirulina og sport, interaktioner mellem dens dyder og sportens fysiologi. Lad os opdage dem sammen.

Forbedrer ydeevne og genopretning

Ved at indtage spirulina forbedrer du din præstation og dit opsving efter træning, hovedsageligt takket være 3 fænomener:

  • Optimering af forskellige fysiologiske metabolismer
  • Stigning i VO2 max (maksimal iltvolumen brugt af muskler)
  • Inddrivelse af lactater og reduktion af muskelsmerter

Hvad betyder lactatgendannelse hos atleter?

Den samtidige absorption af sporstoffer, makroelementer og enzymer, der er naturligt indeholdt i spirulina, bidrager til:

  • Bufferlaktater, da de produceres i de mest stressede muskler. Undersøgelsen af ​​sportsfysiologi fra University of Memphis (marts 2001) beviste den meget signifikante reduktion i muskelsmerter under intensive fysiske øvelser takket være tilstedeværelsen af ​​phycocyaninderivater indeholdt i spirulina.
  • Tillad tidlig reabsorption af lactaterne i leveren (Krebs cyklus) ved at stimulere enzymet lactatdehydrogenase og således omdanne "affald" (begrænsende faktor til fysisk træning) til "højenergiføde" og således genvindes af mælkesyremolekylet.

Disse 3 fænomener forklares hovedsageligt af indholdet af spirulina i:

  • Især organisk jern til rådighed, direkte absorberbar
  • Gruppe B-vitaminer (B1, B6, B9 og B12) afgørende for forberedelse og genopretning under træning
  • Sporelementer, selen, magnesium, kobber, mangan osv ...
  • Enzymer og co-enzymer, der letter forskellige metabolismer, herunder den berømte SOD (Super Oxide trans Dismutase), en kraftig antioxidant
  • Klorofyl, det grønne pigment, der er kendt for dets detox- og iltningseffekter
  • Phycocyanin, det blå pigment, der er meget specifikt for spirulina, kraftigt antiinflammatorisk, der fungerer som EPO

Phycocyanin?

Den molekylære struktur af phycocyanin (et af de mest bemærkelsesværdige pigmenter, der er specifikke for spirulina) har en struktur, der næsten svarer til erythropoietin (EPO), hjertet af humant blodhæmoglobin.

EPO-derivater bruges ofte som dopemidler, bortset fra at det med phycocyanin fra spirulina er en helt naturlig fysiologisk proces, der gør det muligt for kroppen at opretholde tilstrækkelige iltreserver inden i kloden.rødt og at tilbyde det en mere behagelig operation selv i situationer med intens indsats.

Phycocyanin er også et potent naturligt antiinflammatorisk lægemiddel, herunder potent anti-cox2, det vil sige hæmme enzymer, der er ansvarlige for den smertefølelse, der er forbundet med betændelse.

Fremmer magert masseforøgelse eller "tørring"

Spirulina giver dig mulighed for hurtigt at få muskelmasse og "tørre ud". Det vil fremme lean mass gain med 4 nøgleelementer:

  • Dens høje proteinindhold er den rigeste mad på jorden i protein.
  • Dens koncentration af aminosyrer, inklusive syrer “Forbundet”
  • Indeholder ikke fedt eller sukker
  • Dens appetitundertrykkende virkning, der forhindrer cravings og snacking

Det vigtige bidrag fra kvalitetsproteiner gør det muligt at fremstille og reparere muskler og sener. Koncentrationen af ​​såkaldte aminosyrer trendy ou forgrenet er gavnligt for muskelopbygning og vedligeholdelse af magert masse. Faktisk er forgrenede aminosyrer (BCAA'er) de første, der nedbrydes under muskelindsats.

Reduktion af mangler

Udøvelsen af ​​sport skaber mangler hos atleter, mangler som især skal udfyldes ved at tage spirulina. Spirulina giver:

  • En daglig dosis af sporstoffer, vitaminer, mineraler og enzymer
  • Jern, calcium, B-vitaminer og mere
  • En nødvendig og ofte tilstrækkelig dosis til de fleste næringsstoffer

Det er interessant at vide, at spirulina i princippet leverer alle næringsstoffer, der er vigtige for menneskers sundhed undtagen C-vitamin, Omega-3 og jod. For at udfylde disse huller skal du bruge en afbalanceret diæt rig på frisk frugt og grøntsager, vegetabilske olier og / eller fed fisk. Ellers tøv ikke med at bruge kosttilskud.

Beskytter mod skader

Spirulina beskytter atleter mod skader i mange tilfælde. Dette forklares med dets meget komplette ernæringsmæssige bidrag, herunder antioxidanter. Dette forklares også med 2 effekter på grund af 2 meget dyrebare elementer af spirulina, der allerede er set ovenfor:

  • Anti-Cox2-effekt, naturlig antiinflammatorisk af phycocyanin
  • Helbredende virkning af SOD eller "superoxiddismutase"

Hurtigt energiindtag

Spirulina er meget let at assimilere. Dette skyldes dets meget enkle form for encellede mikroalger. Det er et meget interessant aktiv for atleten, der kan forbruge det før, under og / eller efter indsatsen. Hun bringer til enhver tid:

  • En cocktail med øjeblikkeligt tilgængelige næringsstoffer
  • Ionisk genbalancering (natrium, kalium, calcium osv.)

kort fortalt

I en nøddeskal er spirulina et supertilskud, der hjælper:

  • Opretholde / udvikle muskelmasse og optimere muskelfunktion
  • Oprethold syre-base balance
  • Undgå kramper
  • Deltag i kampen mod oxidativ stress
  • Forbedre iltningen af ​​kroppen
  • Fremme bedre bedring efter intens eller langvarig fysisk anstrengelse
  • Forbedre ydeevnen og reducer de negative virkninger som følge af den kraftige belastning på kroppen

Julien Bondia er lærer i padel på Tenerife. Han er grundlægger af AvantagePadel.net, en software, der er meget populær blandt klubber og spillere fra padel. Kolumnist og rådgiver, han hjælper dig med at spille bedre gennem sine mange tutorials padel.