Ny uge ernæring foreslået af Stephane Penso. Omega 3 øger atleternes præstationer. De kan være interessante for spillere padel, lære at bruge dem!

Omega 3 er vigtige for kroppens korrekte funktion og bidrager især til et godt helbred i hjertet, hjernen og øjnene. Men vidste du, at de også har mange fordele for atleter?

Uanset om du er en atlet på højt niveau eller bare praktiserer en regelmæssig sportsaktivitet til din fornøjelse, har omega 3 mange dyder, så du især kan forbedre din fysiske ydeevne.

Omega 3?

Omega 3 er flerumættede fedtsyrer klassificeret som fedtsyrer afgørende fordi de er essentielle for organismen, som ikke er i stand til at producere dem selv. Det er i vores daglige kost, at vi får disse fedtsyrer, som vi så hårdt har brug for.

Blandt omega 3-fedtsyrer er alfa-linolensyre (ALA) den eneste virkelig essentielle fedtsyre, da det er fra denne fedtsyre, som kroppen kan syntetisere de andre: Eicosapentaensyre (EPA) og Docosahexaensyre (DHA).

Omega 3 findes derfor i vores diæt i forskellige mængder afhængigt af madtypen. Ligeledes er nogle fødevarer højt i ALA, mens andre indeholder EPA og DHA. Det er derfor vigtigt at forbruge på en afbalanceret måde fødevarer, der indeholder ALA og fødevarer, der er rige på EPA og DHA.

Hvad er fordelene ved omega 3 for atleter?

Hvis vigtigheden af ​​proteiner er for sportsfolk og atleter på højt niveau er velkendt, spiller omega 3 også en vigtig rolle i de fysiske præstationer, og hvis de indtages i tilstrækkelig mængde, gør de endda det muligt at forbedre dem.

Et aktiv til forbrænding af fedt

Hvis du vil miste masse og især fedt gennem sportstræning, er forbruget af omega 3 særligt velegnet til dig! Faktisk bliver de essentielle fedtsyrer indeholdt i omega 3 ikke til fedt en gang i kroppen. Bedst af alt hjælper de med at forbedre insulinfølsomheden, hvilket gør det meget lettere at tabe fedt. Endnu bedre hjælper omega 3 kroppen med at forbedre sin evne til at bruge kropsfedt til energi. Kort sagt hjælper omega 3 din krop med at trække energi direkte fra det fedt, du vil forbrænde.

Styrke muskelfunktioner

Forskere ved University of Toronto har demonstreret virkningen af ​​omega 3 i muskelfunktion. Resultaterne viste, at gruppen af ​​atleter, der fik omega 3 fedtsyretilskud i 3 uger, oplevede et fald i muskeltræthed under og efter træning. Disse atleteres muskelfunktioner blev øget med 20%. Dette skyldes, at omega 3 ændrer sammensætningen af ​​muskelcellemembranen såvel som dens fluiditet, hvilket vil stimulere nervefunktionen. Omega 3'er gør det derfor muligt at forbedre den fysiske ydeevne under sportstræning.

Forbedre opsving efter træning

Efter træning forbedrer omega 3'erne bedring. Takket være deres antikataboliske virkning hjælper de med at reducere intensiteten af ​​smerte forbundet med muskelstivhed. Bedre restitution er muligheden for at få bedre præstationer ved næste træning.

Pas på dit hjerte-kar-system med essentielle fedtsyrer

Fedtsyrerne i omega 3-familien er velkendte for deres fordele på det kardiovaskulære system. De hjælper med at forbedre hjertets sundhed og sænke triglyceridniveauerne i blodet. Omega 3 er også værdsat for deres virkning på at fortynde blodet og reducere blodtrykket. Faktisk fremmer lavt blodtryk bedre atletisk præstation. Cardio er grundlaget for al fysisk anstrengelse, og det er vigtigt at tage sig af dit kardiovaskulære system uanset sportens art.

For at forhindre inflammatoriske sygdomme

Omega 3'er beskytter mod inflammatoriske sygdomme og hjælper således med at bekæmpe gigt. De har en gavnlig virkning på leddene og hjælper med at styrke ledbånd ved at virke direkte på kollagenstrukturen. De har derfor en betydelig beskyttende virkning mod de forskellige betændelser, der kan forekomme efter langvarig eller intens fysisk anstrengelse.

Betydelige sundhedsmæssige fordele

  • Fremme hjerte-kar-sundhed
  • Styr knogler
  • Beskyt nerveceller mod neuroinflammation
  • Hjælp med at bekæmpe depressive tilstande (signifikante omega-3-mangler findes generelt hos deprimerede)
  • Fungerer som et byggemateriale til cellemembraner i øjet

Fordele for atleter

Omega 3-tilskud giver mange fordele for atleter. Disse fedtsyrer har dyderne aføge lipolyseevnen til at bruge fedt til energi. Brug af "gode" fedtstoffer til at give energi til kroppen hjælper med at reducere indtagelsen af ​​"dårligt" fedt, samtidig med at det fremmer magert masseforøgelse. Omega 3'er giver kroppen bedre bedring gennem deres antikataboliske virkning. Faktisk vil en passende tilførsel af fedtsyrer hjælpe med at reducere stivhed eller endda fremskynde deres forsvinden og dermed forbedre genopretningen.

Endelig forbedrer de kardiovaskulær sundhed, og nogle siger, at der er en fordel ved forebyggelse af visse kræftformer, hovedsageligt bryst, tyktarm og prostata! Det er din tur !

Julien Bondia er lærer i padel på Tenerife. Han er grundlægger af AvantagePadel.net, en software, der er meget populær blandt klubber og spillere fra padel. Kolumnist og rådgiver, han hjælper dig med at spille bedre gennem sine mange tutorials padel.