Andet trin i vores oversigt over kosttilskud. Stephane Penso adresserer et af de vigtige kosttilskud i atleten for hans opsving: magnesium.

Sport er et socialt spørgsmål med hensyn til antallet af deltagere og de interesser, det afspejler: økonomisk, medier eller sundhed. Sportsvenner på højt niveau, eller lejlighedsvis, din mad og dine mikronæringsbehov er forskellige i hele dit liv og skal tilpasses (sport, intensitet, miljø, kost ...).

Ikke desto mindre er her nogle vigtige nøgler til at forstå et godt opsving med magnesium. Formålet med denne artikel er ikke at genfortegne alle fordelene ved et magnesiumindtag hos en atlet, men snarere at forklare, hvordan man får kroppen til at drage fordel af det.

Kosttilskud er nødvendige for atleter

Mange plejere er enige om, at en atlet med en afbalanceret diæt på 3000 kalorier om dagen ikke nødvendigvis drager fordel af alle de nødvendige bidrag fra vitaminer, mineraler, fedtsyrer og andre for at kompensere for hans behov, der er stærkt øget ved træning. Intensiv sport.

Sport og acidose

Tilskud med passende indtag fremmer bedre genopretning og forbedrer især atletens præstationer. Den acidose, der produceres af muskler, der udsættes for langvarig anstrengelse, fører til en ophobning af kvælstofholdigt affald i kroppen, som vil hæmme god ydeevne. Atleter kender alle virkningen af ​​mælkesyre på deres præstationer og genopretning: kramper, træthed osv.

Martin Di Nenno kramper Menorca Master Final WPT

Virkninger af ammonium> virkninger af mælkesyre

Denne muskel tilstopning af mælkesyre kan ikke være ansvarlig for træthed og sportsskader alene. Mælkesyre falder og forsvinder meget hurtigt. På den anden side forbliver ammonium produceret under indsatsen meget længere i kroppen. Dette molekyle er meget giftigt for vores krop og vores nerveceller. Det er derfor vigtigt, at kroppen evakuerer det.

Fysiologisk vil det bruge urinstof og glutamin, men denne genanvendelse er begrænset. Det er af denne grund, at bidraget fra Magnesium bliver nødt til at være forbundet med andre kombinationer (som vi vil se senere) for at aktivere denne "cellerensning" og muliggøre hurtig genopretning.

Faktisk falder vores energireserver meget hurtigt under en intensiv indsats. Mad spiller en meget vigtig rolle i atleten, for hvis det er højt proteinindhold, vil det medføre en stigning i ammoniumniveauet.

Involveret i enzymatisk aktivitet og i et meget stort antal grundlæggende cellulære funktioner, er magnesium et af de vigtigste mineralsalte i vores krop. Det ville være kedeligt at liste alle de funktioner og interaktioner, der er forårsaget af dets tilstedeværelse, dens mangel eller dets overskud. Vi vil derfor fokusere på de effekter, der interesserer atleten.

Først og fremmest har magnesium en effekt muskelafslappende middel, det er derfor, det anbefales at tage det snarere om aftenen for at undgå at føle sig afslappet og give efter i søvn, hvilket skyldes muskelafslapning. For atleten vil interessen være at undgå kramper og lade træningen gå længere. Faktisk giver musklens evne til at vende tilbage til en afslappet tilstand, afslappet, bedre bedring efter hver gentagelse. Muskelen drager mere fordel af træningen, som derefter kan udføres med mere intensitet, mere belastning eller i længere tid.

Samtidig spiller magnesium en central rolle i omdannelsen af ​​kulhydratindtag til glykogenlager, som er det vigtigste brændstof til muskler under træning. Atleter er mere tilbøjelige til mangler end stillesiddende mennesker, fordi sved og adrenalin genereret ved anstrengelse fremskynder tabet af magnesium. Dette magnesium er derfor vigtigt for frigivelse og styring af energi, kreatin og glykolyse.

Lad os bare bevare det væsentlige

Blandt de mere generelle virkninger af magnesium kan vi sige, at det er involveret i glukosemetabolisme, på insulinfølsomhed og i øvrigt på blodglukoseniveau. De væsentlige handlinger af magnesium fortsætter også ud over genanvendelse af ATP med glykolyse og energisyntese i mitokondrier. Med andre ord, uden magnesium ville vores muskler og vores hjerte ikke være i stand til at syntetisere energi.

Dette er en kendsgerning, som enhver professionel eller amatøratlet skal huske på.

Og hvis vi taler om enzymer, skal vi også huske, at magnesium er involveret i arbejdet med mere end 300 af dem som en kofaktor. Magnesium kan spille en væsentlig rolle i nervetransmission, hjerteopkrævning, neuromuskulær ledning, muskelsammentrækning, vasomotorisk tone, blodtryk og glukose- og insulinmetabolisme.

På grund af dette spiller det en vigtig rolle i sygdomsforebyggelse og generel sundhed. Lave niveauer af magnesium har været forbundet med en række kroniske sygdomme, herunder migræne, Alzheimers sygdom, slagtilfælde, hypertension, hjerte-kar-sygdom og type 2-diabetes mellitus (2).

Magnesium kan hjælpe med at reducere træthed, elektrolytbalance, opretholde normale knogler, normal proteinsyntese, normale psykologiske funktioner, normal nervesystemfunktion, normal energimetabolisme og understøttende sundhed. Normal muskelfunktion.

Sammenfattende er magnesium lige så godt for energi, for dit hjerte, blodtryk, søvn (og genopretning efter træning), som det er for at fremme harmonisk hormonfrigivelse. Det fremmer også langsigtet muskelvækst.

Julien Bondia er lærer i padel på Tenerife. Han er grundlægger af AvantagePadel.net, en software, der er meget populær blandt klubber og spillere fra padel. Kolumnist og rådgiver, han hjælper dig med at spille bedre gennem sine mange tutorials padel.