Tennis gennemgår i øjeblikket en kompliceret periode både nationalt og internationalt. Her er målet at analysere tennisens sociologiske tendenser. Du vil se, at denne analyse skal tillade universet af padel  at drage fordel af tennisoplevelsen for ikke at falde i de samme fælder og lade ham forberede sig på fremtiden.

Udøvelse af licenstagere

Du skal vide, at 93% af licenshaverne træner mindst en gang om ugen. Denne statistik er også i tråd med de satser, der er observeret i andre sportsforbund som Badminton. Blandt dem spiller 41% to gange om ugen.

65% af kandidaterne har taget kurser givet af en lærer. Af disse kandidater, der tager kurser, er 79% kvinder og 78% er i aldersgruppen 18-34.

Det franske tennisforbund anslår, at 40% af licenshaverne spiller mindst en kamp i løbet af sportsåret.

Vi konkluderer derfor, at der er en intensiverende tennisøvelse, hvad enten det er for konkurrence eller mere personligt med mere regelmæssig øvelse, vi kan se det gennem spillere, der spiller flere kampe i konkurrence end tidligere samt en stigning i individuelle lektioner

Tennisopfølgning i medierne

For at holde trit med tennisnyhederne er websteder nu på niveau med tv. Denne digitalisering afspejles også i stedet for sociale netværk og mobile applikationer, der ligger foran fjernsynet. Vi kan bemærke en reel generationsforskel i brugen af ​​medier.

Sociale netværk påvirker primært 18/24-årige. Brug af Internettet som for det repræsenterer mere de 25/34 år, endelig forbliver tv det foretrukne medium i 45/54 år.

Tennisopfølgning i medierne

For at holde trit med tennisnyhederne er websteder nu på niveau med tv. Denne digitalisering afspejles også i stedet for sociale netværk og mobile applikationer, der ligger foran fjernsynet. Vi kan bemærke en reel generationsforskel i brugen af ​​medier.

Sociale netværk påvirker primært 18/24-årige. Brug af Internettet som for det repræsenterer mere de 25/34 år, endelig forbliver tv det foretrukne medium i 45/54 år.

Hvis vi tager fjernsynsmediet til at følge tennis, er Frankrigs tv øverst på de mest sete kanaler, efterfulgt af kanalen + gruppen derefter af BeIN og holdet.

Frankrigs fjernsyn er fortsat den historiske tv-sender af Roland Garros, Davis Cup og Fed Cup, det er den kanal, der er mest efterfulgt af licenshavere.

De andre tre kanaler opnår deres bedste publikumsbedømmelse blandt mænd og 18-24-årige.

Med hensyn til tennisnyheder, turneringsresultater og spillerovervågning er dette en af ​​de største bekymringer for licenstagere. De sider, der ofte besøges, er team.fr, FFT.fr derefter Eurosport.

For sociale netværk bruger 33% af licenshaverne dem til primært at se indhold på spillere, konsultere FFT-sider og derefter tennismærker.

Endelig er licenshaveren på udkig efter oplysninger for at lette sin praksis. De i alderen 18-24 år er de mest krævende af denne type information.

Prioriteten ved konsultering af FFT-webstedet er at være i stand til at reservere en plads i hans klub. Alle klubber har bevæget sig hen imod denne tilgang, og færre og færre foretager en reservation i receptionen med sekretæren.

Følg ATP-spillernes turneringer 

Det skal bemærkes, at 64% af licenshaverne har deltaget i mindst en tennisturnering i løbet af de sidste tolv måneder. 33% vedrører amatør turneringer, 32% Roland-Garros.

84 € er det gennemsnitlige budget, når du kommer til en turneringsbegivenhed. De yngre generationer bruger mindre end de ældre på grund af deres lavere købekraft.

Forbrugsvaner

Den gennemsnitlige fornyelse af en tennisracket blandt licenshavere er 3 år og 3 måneder. Unge i alderen 18-24 har tendens til at forny sig oftere end seniorer.

Ved fornyelse af en ketcher er gennemsnitsprisen 135 €. 38% af licenshaverne køber en ketcher mellem 100 og 150 €, 46% mellem 150 og 200 € og 13% køber en ketcher til mere end 200 €.

Denne budgetfaktor er vigtig at tage i betragtning, fordi den viser os, at størstedelen af ​​licenshaverne køber en ketcher af "gode kvaliteter", der er mere tilpasset til konkurrencen.

Fra grafen kan vi se, at købsadfærden afhænger meget af rackets komfort og tekniske egenskaber, prisen og holdbarheden af ​​produktet er også faktorer, der skal overvejes. Ketsjerens mærke og æstetik er ikke nok til at påvirke faktorer til køb af en ketsjer.

Vi kan se, at de 3 førende mærker er wilson, babolat et head med hensyn til berygtethed. De mindre repræsentative mærker er Prince, Artengo, Technifibre, Dunlop, Yonex, Pro Kennex.

Vi kan se, at tennisketsjere oftest købes i supermarkeder med speciale i multisports, og at Decathlon fortsat er førende i forhold til andre mærker. Salget af snesko er stadig flertallet i specialbutikker. Dette viser, at tennisspilleren alligevel er på udkig efter en ketcher, hvor han kan være "sikker" på at have råd fra sælgeren og et bredere valg med hensyn til de tilbudte områder.

Typologi af rettighedshavere

Vi kan observere 6 familier af udøvere blandt licenshaverne.

Først og fremmest repræsenterer den glade konkurrentkategori 23% af licenshaverne. Hans motiver er afslapning, sjov, lidenskab og konkurrence. Han er under par for det gennemsnitlige tennisracket-budget, men han er lidenskabelig for konkurrence.

Den ubarmhjertige mand er meget konkurrencedygtig, tennis er en ægte lidenskab, og han er konstant på jagt efter ydeevne, han repræsenterer 18% af licenshaverne. Denne kategori vedrører mere generationen 18-24 år og 45-54 år, den spiller mindst tre gange om ugen.

De grønne bolde vedrører 17%, deres motiver er afslapning, sundhed, de er primært kvinder og unge praktikere.

Tennisspiller 2.0 repræsenterer 17% af licenshaverne. Han er der for at møde nye mennesker, forbedre selvtilliden, det er primært unge i alderen 18-24, der søger at lege intensivt, mens de bruger forbundne objekter.

Virksomheden vedrører 17% af licenshaverne, det har ingen særlige motiver, det er ofte spillere, der træner på arbejdspladsen, det spiller meget lejlighedsvis, men praktiserer stadig konkurrence ud over gennemsnittet.

Endelig målretter kategorien stærkt søndag 11% af licenshaverne. De har heller ingen særlige motiver, de er ikke konkurrenter og søger ikke at overgå sig selv. Det er meget hovedsageligt 55- og + -kategorien, der praktiserer og også har en ret stor tidligere erfaring med denne sport.

Alexandre cifuentes

Alexandre Cifuentes studerer økonomi. Han besluttede at gribe ind i virksomheden padel og på sportsmarkedet generelt. Det giver os mulighed for at vide om padel i sin helhed.