Vi fortsætter vores tur til kosttilskud med Stephane Penso. Denne uge, en af ​​de mest berømte vitaminer til offentligheden, som i det væsentlige bringer tone og energi: C-vitamin !

C-vitamin er sandsynligvis det bedst kendte vitamin hos stillesiddende mennesker såvel som hos atleter. Det bruges til at beskytte kroppen mod infektioner, for at bekæmpe træthed, og det fremmer absorptionen af ​​jern. Så hvorfor har atleten et behov for C-vitamin højere end gennemsnittet?

Svaret er, fordi C-vitamin er dårligt opbevaret. Det elimineres i urinen, men også gennem sved. Atleten, med daglig fysisk aktivitet, tømmer derfor meget hurtigt sin bestand af vitamin C. Hvis du løber tør for det, vil du trætte hurtigere, være mere følsom over for bakterier og bakterier, der ligger rundt, og vil sandsynligvis skade dig selv ...

C-vitamin, hvad er det?

C-vitamin eller L-ascorbinsyre er en af ​​de såkaldte vandopløselige vitaminer, det vil sige vandopløselige vitaminer, såsom vitaminer i gruppe B. Dens biokemiske virkning er mangfoldig, og dens fysiologiske aktivitet er meget omfattende. For atleter er C-vitamin, et sandt vitamin for muskeltonus, modstandsdygtighed over for træthed og restitution efter træning, et grundlæggende vitamin sammen med B-vitaminer.

C-vitamin deltager i kroppens forsvar, spiller en rolle i kampen mod frie radikaler (uundgåelige skadelige stoffer i vores krop) mod infektioner. Det har en afgiftende, anti-blødende kraft og frem for alt bringer en generel tone af den største interesse for atleten.

Især C-vitamin har en forebyggende effekt på nedsat immunitet, der kan skyldes intens og langvarig træning. Øvelsen af ​​en intens fysisk aktivitet i atleten fører til en svækkelse af det naturlige forsvar i de timer eller endda de uger, der følger indsatsen, hvilket gør ham mere modtagelig for infektioner.

C-vitamin deltager i absorptionen af ​​jern såvel som i syntesen af ​​hormoner, røde blodlegemer og cellulære væv.

Endelig er C-vitamin nyttigt i genopretningsfasen, da det reducerer helingstiden.

C-vitamin tilskud kan hjælpe med at begrænse muskelskader og smerter efter intens træning.

C-vitaminets interesse for sport

I modsætning til hvad vi ofte hører, forhindrer C-vitamin ikke søvn. Der er derfor ingen mening i at øge dine C-vitaminrationer om morgenen, hvis målet er at være mere effektiv under træning om aftenen. På den anden side øger udøvelsen af ​​en sport på en intensiv måde kroppens behov i vitamin C. Enhver seriøs sportsmand bør således sørge for at have et betydeligt bidrag af dette vitamin ved at indtage nok frugt og grøntsager, selv i ved hjælp af kosttilskud.

I perioder med intens konkurrence genererer oxidativ stress skader og muskelsmerter, som kan vise sig at være et handicap for at opnå en god præstation. C-vitamin med antioxidantegenskaber, tilskud kan være af interesse i ugerne før starten af ​​konkurrencen. Et supplement vil gendanne en god fysiologisk tilstand, der gør det muligt for atleten at udtrykke sin kapacitet fuldt ud.

Den anden fordel ved C-vitamin er at opretholde immunforsvaret på et godt niveau. Udøvelse af sport kan have en indvirkning på immunsystemet og gøre atleten mere modtagelig for visse sygdomme, når kroppen genopretter sin indsats. Brug af nok C-vitamin gør det muligt for kroppen at gendanne sit forsvar hurtigere.

Interessen for C-vitamin hos atleter

I modsætning til hvad mange tror, ​​har C-vitamin ingen spændende eller stimulerende kraft. Imidlertid er det involveret i reduktionen af ​​oxidativ stress, forbedrer produktionen af ​​nitrogenoxid og forbedrer syntesen af ​​carnitin.
C-vitamin produceres nemlig ikke af vores krop, og det opbevares ikke der. Det er derfor vigtigt at forbruge det dagligt.

Atleternes behov er højere

Udøvelsen af ​​en sport regelmæssigt og intensivt øger kroppens behov for vitamin C. Enhver atlet skal sørge for at absorbere nok C-vitamin hver dag gennem en diæt rig på frugt og grøntsager ledsaget, om nødvendigt, til kosttilskud. Ifølge den seneste undersøgelse af C-vitamin undervurderes atleternes behov, og indtag mellem 500 mg og 3 g om dagen anbefales for at reducere oxidativt stress og forbedre restitution. FYI, ved, at diæter med lavt kulhydratindhold kræver en stigning i C-vitaminindtag.

Oxidativ stress genererer muskelskader og smerter, som har en negativ indvirkning på ydeevnen. C-vitamin har antioxidantegenskaber, tilskud er interessant for at optimere genopretningen.

Til fedtforbrænding

Fedt er en energikilde, som kroppen kan stole på, når det er nødvendigt, delvis på grund af l-carnitin. C-vitamin optimerer effektiviteten af ​​carnitin, hvilket forbedrer syntese.

C-vitamin og nitrogenoxid

Kvælstofoxid, eller NO, er en gas, der produceres i vores blodkar. Det bruges især til at regulere blodtrykket. På sportsområdet er NO interessant, fordi det forbedrer muskeloxygenering, fordelingen af ​​næringsstoffer, samtidig med at akkumuleringen af ​​mælkesyre reduceres og derved forbedrer muskelgendannelsen. C-vitamin forbedrer biotilgængeligheden af ​​nitrogenoxid, hvorfor det ofte findes i formler trænings boostere.

At reducere kortisol

Høje niveauer af C-vitamin reducerer udskillelsen af Cortisol, hormon frigivet i kroppen under stressende faser. Cortisol reducerer proportionalt niveauet af Testosteron og kaster således kroppen i en tilstand af katabolisme. Musklerne bruges derefter som en energikilde. Tag C-vitamin for at beskytte din muskelmasse!

kort fortalt

  • C-vitamin stimulerer immunsystemet
  • Det er vandopløseligt. Det opbevares ikke i kroppen
  • Daglige indtag anbefales
  • C-vitaminindtag opnås fra mad og kosttilskud
  • Det er antioxidant
  • Det reducerer betændelse
  • Det reducerer blodtrykket
  • Det reducerer risikoen for hjertesygdomme
  • Det reducerer intensiteten og rummet, som gigt angriber
  • Det forbedrer jernabsorptionen
  • Det reducerer risikoen for demens

Fan af padel, Stéphane er blevet den officielle tester på planeten padel I Europa. Alt går gennem hans eksperthænder. Takket være hans omfattende erfaring inden for snesko er han i stand til at scanne dit udstyr fra top til tå!