Le padel rekorder europæisk vækst med en stigning på 181 % i antallet af klubber på fem år.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Overvåg Deloitte, verdens førende professionelle service- og konsulentfirma, i samarbejde med Playtomic, den førende platform for ketsjersportsteknologi, den padel har oplevet historisk vækst over de seneste fem år, med en stigning på 181 % i antallet af klubber i Europa.

Undersøgelsen giver mulighed for en investering i nye domstole på mere end en milliard euro over fire år. 

1 milliard euro i investering

Le padel er blevet en af ​​nutidens hovedsportsgrene. Det fremgår af den globale undersøgelse Padel Rapport udført af konsulentfirmaet Monitor Deloitte i samarbejde med den spanske virksomhed Playtomic. Oprettelsen af ​​nye domstole i Europa er tredoblet siden 2016 – og nåede op på næsten 27 – et tal, der udmønter sig i en årlig vækst på mere end 000 %. Prognoser tyder ifølge rapporten på en stigning i investeringerne på op til 20 milliard euro over de næste fire år, og når op på 1 domstole.

Denne vækst afspejles i åbningen af ​​98 baner og 29 klubber hver uge under pandemien (2020-2021); 10 baner og 147 klubber i alt. Mens der i 2 var 994 baner og 2016 klubber, stiger disse tal til 10 baner og 151 klubber i 2. Vækstranglisten ledes af Spanien, Italien, Sverige, Frankrig og Belgien. Faktisk i lande som Spanien, Sverige, Portugal og Finland er antallet af padel er allerede lig med eller endda større end antallet af tennisbaner.

 I denne forbindelse skal det bemærkes, at mens Spanien fører i antallet af klubber og domstole padel i 2021 er det investeringsmæssigt bag (langt) Sverige og Italien, som begge har investeret omkring 80 millioner euro de seneste to år. Dette forklarer hvorfor, mens væksten i denne periode var 13 % i Spanien, var den 374 % og 388 % i henholdsvis Italien og Sverige.

2021: Væksten intensiveres

Ifølge Elena Martín, manager hos Monitor Deloitte, "den nuværende og fremtidige udvikling af padel er markeret med tre håndtag: konstruktion af baner/klubber; fremme af konkurrencer/forbund; og brands/sponsorer/offentlige personer. Der skal tages hensyn til domstolenes rentabilitet i forhold til omkostninger og plads, hvilket mangedobler den potentielle indtægt fra overfladen. Det er grunden til, at der i de senere år er blevet åbnet omkring 2021 baner om ugen i Europa, og væksten er intensiveret i XNUMX.

Til disse data, som forklarer det store antal investorer og byggefirmaer, der er kommet ind på og er på vej ind på dette marked, skal vi tilføje det sociale fænomen, som denne udvikling bygger på. "Vi lever gennem et unikt socialt fænomen i historien. Konsolideringen af ​​en mere social sport, lettere at lære, og frem for alt en sport, der er født digital. I dag kan du spille padel når du vil, hvor du vil og finde folk på samme niveau som dig uden overhovedet at kende dem,” sagde Pedro Clavería, CEO og medstifter af Playtomic.

Klubber spiller en nøglerolle i sociale interaktioner gennem begivenheder, kurser, turneringer og endda cateringtjenester, for ifølge data fra den spanske platform tager 57 % af spillerne en drink eller forfriskning efter "kampen Denne virkelighed er mere og mere relevant for Playtomic applikation, takket være hvilken det er muligt at booke baner, registrere data og personlige sportsstatistikker eller få adgang til begivenheder og kampe, hvor der er behov for spillere.

En investeringsmulighed

Undersøgelsen udført af Monitor Deloitte fremhæver den potentielle vej, der stadig er tilbage for denne sektor og dens marked. Dette er ikke kun angivet ved sammenligninger af antallet af tennisbaner eller padel, men også ved sammenligninger af omkostningerne ved denne vækst eller ved at følge og se de to sportsgrene. For eksempel tre domstole af padel ville passe inde i en tennisbane; en tennisspiller har brug for 325 m², mens en tennisspiller padel behøver kun 50 m², hvilket gør spillerens indkomst højere i padel. For slet ikke at tale om sammenligninger med fodbold eller basketball, som også er nævnt i rapporten.

Når det kommer til sociale medier og internettet, er det vigtigt at bemærke, at ordet "padel” er steget, i Google-søgninger, med 300 % siden 2016, selvom "tennis" registrerer sig fem gange mere, hvilket indikerer "enorm potentiel vækst i udtrykkets synlighed".

For at give et andet eksempel, antallet af visninger af World Padel Tour på YouTube var 22 millioner i 2016 og nåede 145 millioner i 2021. Visninger, hvortil skal lægges antallet af følgere, der er registreret af hovedaktørerne og spillerne i padel på Instagram i 2021 med vækst fra 100 % til næsten 500 %.

Frank Binisti

Franck Binisti opdager padel på Club des Pyramides i 2009 i Paris-regionen. Siden padel er en del af hans liv. Du ser ofte ham turnere i Frankrig for at dække de største begivenheder i padel français.