Alexis Fifuentes brugerPESTEL analyse. Denne analyse giver os mulighed for at forudse de påvirkninger, der har en indvirkning på vores målmarked. Denne analyse kan derfor perfekt hjælpe alle projektledere, brands eller aktører i padel at analysere et marked.

Politik:

Den nationale idrætspolitik er struktureret omkring fire indsatsområder:

Udvikling af sport for alle, målrettet de målgrupper, der er længst væk fra at dyrke sport.

Organisationen af ​​sport på højt niveau, Frankrig forbliver en anerkendt sportsnation på grund af den betydelige træning af atleter på højt niveau. Dette forbliver alsidigt i de fleste sportsgrene ved at have strukturer som CREPS, der leverer kvalitetssportsinfrastruktur til unge mennesker og deres støtte i sport på højt niveau.

Frankrig har også INSEP, som er kontinuiteten i sportsforberedelsen for disse unge atleter.

Forebyggelse gennem sport: I adskillige år har Europa og Frankrig opfordret til at dyrke sport, primært for dets sundhedsmæssige fordele. Der er gennemført folkesundhedskampagner, såsom den nationale ernærings- og sundhedsplan, der har til formål at forbedre befolkningens sundhed og bekæmpe mange sygdomme som diabetes og fedme. Vi kan observere det gennem sundhedsmeddelelser, madreklamer eller websteder om mad og fitness.

Fremme af sportserhverv: dette er særligt udviklet takket være CNDS beskæftigelsesstøtte (Centre National de Développement du Sport), som består af finansiel støtte til nye projekter på faste kontrakter inden for enhver forening med "sports"-status. Deres prioriterede mål er at fastholde beskæftigelsen ved udløbet af CNDS-støtten.

Økonomisk:

Ifølge FPS er det dominerende marked for sportsudstyr Nordamerika med 40 %. Europa indtager andenpladsen med 30%, derefter Asien med 19% markedsandel. Frankrig er på andenpladsen efter Tyskland.

Den økonomiske sektor for sport er ikke ubetydelig. Faktisk er stigningen i sportsudgifter mellem 2005 og 2012 ca. 19 %. Det skal også tages i betragtning, at med hensyn til markeder indtager segmentet af artikler og sportstøj de 4ème verdensrangering på markedet for forbrugsvarer.

Fra tabellen kan vi se, at sport inden for udendørs rekreation er den største stigning mellem 1960 og 2015.

Udgifterne til udendørs idræt steg i volumen med et årligt gennemsnit på 4,2 %. Inden for dette forbrug finder vi to tredjedele af disse udgifter, som svarer til indkøb af cykler og sportsartikler. Den sidste tredjedel vedrører udgifter i forhold til tilmeldinger i klubber, idrætsforeninger.

Vi kan derfor indse, at sportens plads i Frankrig bliver stadig vigtigere, og at franskmændene er mere og mere involveret i sportsaktiviteter. Denne stigning kan især forklares med sportsgrene, der udvikler sig mere og mere, såsom løb eller fitness.

Sociologisk:

Fra et sociologisk synspunkt skal vi tage højde for, at husholdningerne har mere og mere fritid i forhold til 1960'erne. Takket være folkefrontens store sociale tiltag i 1936 har franskmændene to ugers orlov betalt og en nedsættelse af arbejdsugen på 40 timer i stedet for 48 timer. Nemlig at vi i dag har fem ugers betalt ferie og en nedsættelse af arbejdstiden til 35 timer i 2000.

Ifølge INSEE siger lidt færre kvinder (45 %) end mænd (50 %), på 16 år eller derover og bosat i hovedstadsområdet Frankrig, at de har dyrket mindst én fysisk og sportslig aktivitet inden for de sidste tolv måneder.

Andelen af ​​kvinder, der dyrker en sportsaktivitet, forbliver globalt stabil i løbet af deres liv, den falder først fra de fylder 65 år, hvilket ikke er tilfældet for mænd, hvor deres hyppighed af at dyrke sport falder gradvist.

En anden faktor, der skal tages i betragtning i forbindelse med eksamensbeviser, erklærer 21 % af kvinderne og 32 % af mændene uden eksamensbeviser, at de udøver en fysisk og sportslig aktivitet mod henholdsvis 63 og 66 % af dimittender med et niveau højere end Bac +2.

En

Omfang: personer på 16 år eller derover, der bor i almindelige husstande i hovedstadsområdet Frankrig.

Vi kan derfor se, at forskellen mellem mænd og kvinder i idrætsudøvelse har en tendens til at falde. Kvinder dyrker mere sport end før, og franskmændene bliver mere bevidste om de fordele, det kan give dem.

Endelig skal modefænomenet også tages i betragtning, såsom at have træningsdragter på til dagligt. Kun 39 % af sportstekstiler og 38 % af sportssko er beregnet til sportsbrug. Denne modetrend er gensidig i den forstand, at den kan påvirke sportsudøvelse (eksempel på fitness).

Teknologisk:

Frankrig er et af de førende lande med hensyn til innovation, dets evne til at omdanne deres ideer til produkter eller tjenester kommer fra deres forskningsinstitutter, universiteter og industrier.

Fransk teknologisk innovation kan også påtvinge sig andre sektorer, den søger at transformere måden at forbruge sport på, såsom virtual reality eller esport.

Dette må dog for nogle mærker som tennis være noget, der skal have et mål i sig selv. Ifølge direktør Eric Babolat, skal innovation bruges til at udvikle praksis, hvad enten det er for begynderspilleren eller for spilleren på højt niveau.

Decathlon har sit eget forskningslaboratorium med 50 forskere og 530 ingeniører, der arbejder på nye koncepter. Decathlon registrerer i gennemsnit fyrre patenter om året.

Økologisk :

Vi kan notere fra tabellen, at importerede råvarer accelererer kraftigt (+5,5 % efter +0,3 %), det samme gælder oliepriserne i euro (+10,9 % efter +9.8 % i april).

Derudover kan skiftende vejrmønstre have en stærk indvirkning på handelen generelt. Faktisk øger den globale opvarmning temperaturen mere og mere og skaber sæsonbestemte skift. Dette kunne repræsentere langsigtede trusler, fordi vi ikke ville være i stand til korrekt at forudse årstidernes skiften, selv for vejrudsigtere. Produktion og styring af bestande efter årstiderne kunne ske tilfældigt.

Gyldige:

Hvad angår lovlighed, er sporten meget lidt påvirket af denne faktor. Vi skal tage højde for oprettelsen af ​​foreninger, klubber og idrætsforbund i 1940, som har deres egne regler.

Staten og Sportsministeriet er involveret i flere love og regler.

Sagen om padel tennis skal tages i betragtning, faktisk er det underlagt det franske tennisforbunds regler, fordi det er hende, der har de "håndtag" og den nødvendige finansiering til at hjælpe denne ketchersport, som er under udvikling. For øjeblikket padel kan ikke helt frigøre sig fra FFT og skal leve i symbiose med den. I de kommende år vil reglerne udvikle sig for at gøre denne sport fuldstændig autonom.

Alexandre cifuentes

Alexandre Cifuentes studerer økonomi. Han besluttede at gribe ind i virksomheden padel og på sportsmarkedet generelt. Det giver os mulighed for at vide om padel i sin helhed.