Den gode udvikling af padel er baseret på princippet om "mund til mund". Faktisk er der ikke nok solide medier til at sprede praksis landsdækkende. Problemet med dette marked hviler derefter på udviklingen af ​​ekstern kommunikation, det vil sige en kommunikation, der ikke primært er afhængig af disse direkte aktører, men af ​​en organisation eller institution, der kan have indflydelse på offentligheden. .

For eksempel producerede BFM TV såvel som Frankrigs tv en rapport om ankomsten af padel i Frankrig ved at forklare arten af ​​denne sport. Dette er faktisk en måde at nå ud til flere mennesker og gøre denne sport kendt for alle franskmænd. Dette er allerede en god start for dette marked, men skal understøttes af virksomheder, der skal holde denne praksis i live for at tiltrække så mange aktører som muligt.

Siden 2014 har FFT været langsom med at tage dette projekt alvorligt, fordi der var en frygt for, at padel kom og tag tennis op, en ret konservativ og traditionel sportspraksis i Frankrig. Men der har været en bevidsthed om FFT siden 2018 med ideen om, at padel kunne være en vigtig væksthåndtag i betragtning af den nedadgående tendens i tennislicenser.

Der er frem for alt et politisk aspekt bag dette, hvor padel kunne være en komplementaritet mellem tennis og ikke en divergerende praksis tværtimod og dermed fremme vækstkurven for tennislicenshavere og padel, hvilket er gavnligt for en præsident.

Synet af dette marked skal primært passere gennem virksomheder. Selvom spillerne brænder for denne sportslige praksis og opnår god kommunikation i deres forskellige miljøer, er det faktisk ikke nok til at udvide markedet. Dette kræver virksomhedernes komplementaritet. Vi har set, at mange virksomheder reagerer på indkaldelser af tilbud sendt af klubber til at sponsorere deres golfbaner. padel.

Andre deltager i forfremmelsen af padel ved at organisere begivenheder på steder, der kan tiltrække flest mennesker til at komme og interessere sig for denne nye praksis (udvikling af et felt under Roland Garros 2018).

Denne komplementaritet gør det således muligt at give denne sport mere troværdighed. Faktisk, når en atletisk eller ikke-atletisk person selv ser demonstrationen af ​​et produkt, vil han være mere tilbøjelig til at lære om det. Det er af denne grund, at virksomhederne skal fortsætte med at bringe denne praksis til livs ved at præsentere den for større sportsbegivenheder, hvilket over tid vil være til gavn for den gode fremkomst af dette marked i Frankrig.

Sammenfattende skal både FFT og relaterede virksomheder udføre deres roller for at udvikle padel på nationalt plan, for hvis aktiviteten ikke opretholdes nok, vil denne sportslige praksis blive en "fad" for alle, og dens begyndelse på popularitet vil falde, hvilket kan være kritisk for klubberne. padel og deres rentabilitet.

Vi har set, at forbrugernes rolle også er afgørende. Faktisk er der skabt flere elementer for at styrke konkurrenceånden på dette marked (FFT padel tour, P100, P250, P500, P1000 turneringer), har dette tiltrukket mange producenter af sportsudstyr. Disse virksomheder sponsorerer visse spillere for at formidle deres brands, hvilket forstærker indflydelsen fra denne sport. Spillere er derfor meget vigtige elementer og giver virksomheder mulighed for at satse på en blomstrende sport.

Sponsorering er et meget vigtigt element for et sportsmarked, det gør det muligt at støtte omkostningerne ved udvikling af begivenheder, kommunikere om praksis gennem disse virksomheder og styrke markedets vægt i forhold til andre. mere etablerede sportsgrene.

Således ser vi, at markedet for padel har alle elementerne til at blive et meget indflydelsesrige marked i Frankrig og meget populært, men det vil tage tid for denne praksis at blive en del af franskmændenes sportsvaner.

Det er af denne grund, at FFT er kernen i den rette udvikling af dette marked og for at forhindre, at dets vækst bremses.

Tanguy Le Roux

Studerende i Master 2 iværksætteri og innovation ved IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris og lidenskabelig med sport besluttede jeg at afsætte min afslutning på studiet til fremkomsten af padel i Frankrig som en sport og social praksis og den tilhørende markedsudvikling. Efter at have boet 22 år i Marokko og i 5 år i Frankrig er jeg meget glad for at kunne dele mine færdigheder.