Under vores litteraturgennemgang stillede vi os selv spørgsmålet, om padel udviklede sig, fordi det med tiden blev en social praksis. Takket være vores interviewguide var vi i stand til at indsamle visse oplysninger, selvom begrebet social praksis undertiden er vanskeligt at forstå eller tværtimod synes indlysende.

For nogle mennesker padel er klart blevet en social praksis, hvor alt kommer sammen for at dele en lidenskab, men også fælles interesser. Faktisk er sporten i sig selv og den atmosfære, den reflekterer, med til at føre dialoger og møder.

Under vores litteratur gennemgik vi tilfældet med stavgang og hvordan denne praksis er blevet en social praksis, der fremmer dens udvikling. Faktisk var stavgang en reel succes i 2000'erne, fordi den stod på en eksisterende sportspraksis, mens den fornyede visse aspekter af den og tilføjede nye materialer, billeder og færdigheder. Mere specifikt er poler blevet tilføjet til denne gåtur såvel som en ny fysisk kropsholdning, der gør det muligt for dets udøvere at drage fordel af fysiske fordele, der fremmer sundhed. Denne sport har genopfundet princippet om at gå, og ifølge dens udøvere har den tilladt mange mennesker at gå ordentligt. Begrebet social praksis respekteres derefter, hvilket bringer nyt materiale, færdigheder og ny mening til praksis. Lad os nu se, om padel kan betragtes som sådan, og hvis denne sportslige praksis opfylder de tre kriterier.

For at demonstrere, at padel er blevet en social praksis eller ej, skal vi huske komponenterne i denne teori. Vi identificerede tre kriterier for en praksis for at blive en social praksis set fra et teoretisk synspunkt. Det første kriterium er billeder (betydninger, symboler), det andet færdigheder (former for færdigheder, procedurer) og det tredje er materialer (materialer, teknologier). Disse tre kriterier skal således være opfyldt for at skabe en social praksis. Ifølge mange fagfolk er en social praksis baseret på "At skabe sociale og professionelle links", det er af denne grund, at padel ses som en social praksis.

Dette er dog ikke nok. Faktisk kan vi sige, at padel ligner mange racketsport, der allerede er meget populære i Frankrig, da den præsenteres som en blanding af tennis, squash og andre. Ikke desto mindre mangler der stadig nogle faktorer i teorien om social praksis, som beskrevet ovenfor, for at blive fuldt betragtet som denne.

Med hensyn til materialer har vi ketsjere, der aldrig er brugt til en anden sport og en infrastruktur, der er specifik for padel. Begrebet materialer og teknologier respekteres således. Med hensyn til kompetence er det rigtigt, at padel bringer en ny måde at spille på, selvom det stærkt minder os om tennis og squash. Infrastrukturen og spillereglerne er nødvendige for at kunne spille padel tillade at have en blanding af discipliner og uden tvivl bringe en ny form for spil, der opmuntrer sine deltagere til at udvikle færdigheder og bevægelser, der er specifikke for denne sport. Således respekteres færdighedsfaktoren for social praksissteori.

Med hensyn til billedfaktoren (betydninger og symboler), padel er stadig for lidt udviklet til at betragte denne sportslige praksis som et nyt symbol i Frankrig, og det medfører endnu ikke nok sociale eller fysiske fordele til at kunne bekræfte, at padel er for eksempel en sportspraksis, der giver stærke sundhedsmæssige fordele. I modsætning til stavgang, som har gjort det muligt for mange mennesker at lære om, hvordan man går.

Således er de tre kriterier i teorien om social praksis endnu ikke fuldt ud respekteret.

Andre målinger viser imidlertid, at selvom padel kan ikke betragtes som en stærk social praksis, det kan blive det takket være dets udvikling i de kommende år.

Den første foranstaltning er dannelsen af ​​samfund. I de følgende dele vil vi fokusere på atmosfære og underholdning i en klub. Faktisk udvikler den den sociale side af praksis. Denne organisation giver folk mulighed for at bo et sted, hvor alle deler det samme mål med samme sindstilstand, og aktiviteterne og de forskellige begivenheder, der arrangeres af klubberne, fremmer skabelsen af ​​et samfund. padel.

Disse samfund er "Stærk og bliver større hver dag", dette viser, at mund til mund er et meget vigtigt kommunikationsmiddel for udviklingen af ​​et marked. For nogle fagfolk vil oprettelsen af ​​et samfund bare ledsage øvelsen, men for andre vil det gøre det muligt at blive hørt på nationalt plan, udvide "familien" og skabe en tendens og nye sportsvaner.

En anden måling viser, at padel kan blive en social praksis. Oprettelse af et naturligt professionelt netværk. Det vil sige, at inden for klubben af padel, hvor mennesker under begivenheder ikke kun udveksler om det sportslige aspekt af praksis, men også om den professionelle side af hver enkelt. Faktisk kan vi i en klub finde en person, der finder en ny professionel affære takket være deres fælles lidenskab. Således et professionelt netværk omkring padel er naturligt skabt og fremmer også sociale bånd mellem mennesker.

Vi kan ud fra disse data konkludere, at padel kan blive en social praksis ved at fortsætte sin udvikling. Princippet om samfund og netværk er kernen i denne praksis og udvikler dermed dets kommunikation. Denne refleksion afspejler perfekt forholdet mellem producenter og forbrugere inden for dette marked.

Imidlertid har nogle fagfolk et helt andet billede af en social praksis og ser ikke padel som en social praksis, men mere som en kollektiv praksis. Ifølge teorien om social praksis, således padel endnu ikke fuldt ud er blevet en social praksis, men der oprettes mange links og grupper inden for denne praksis, det er af denne grund, at vi for øjeblikket karakteriserer padel som en kollektiv praksis.

Tanguy Le Roux

Studerende i Master 2 iværksætteri og innovation ved IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris og lidenskabelig med sport besluttede jeg at afsætte min afslutning på studiet til fremkomsten af padel i Frankrig som en sport og social praksis og den tilhørende markedsudvikling. Efter at have boet 22 år i Marokko og i 5 år i Frankrig er jeg meget glad for at kunne dele mine færdigheder.