Det vil være interessant at forstå, hvordan de forskellige aktører og værktøjer, dvs. spillere, klubber, virksomheder, produkter og billeder, har co-konstrueret praksis med padel og det tilknyttede marked.

Vi har set de nødvendige elementer til fremkomsten af ​​en social praksis fra et teoretisk synspunkt. Dette er dog muligt takket være en fælles faktor, som er individet. Faktisk vil individet gøre det muligt at forbinde de forskellige elementer, der muliggør opbygningen af ​​en social praksis. Hvis vi tager eksemplet med stavgang, kan vi identificere forskellige aktører, der tillader udviklingen af ​​denne praksis.

Først og fremmest viser netværket af samfund, Shove og Pantzar (2005), at ”de tætte netværk i finske sportssamfund gav en sammenhæng, hvor stavgang kunne opfindes, og ingredienserne (mht. allerede eksisterende billeder, materialer og know-how) vil hjælpe med dette. "(P55). De samfund, der er involveret i udviklingen af padel i Frankrig, såsom klubber, der tilbyder en måde at møde andre mennesker på og dermed skabe et netværk af atleter, websites der tilbyder spillere padel at finde andre spillere, men også turneringer, der gør det muligt at erhverve et navn i fremkomsten af ​​denne nye praksis i Frankrig.

Derudover er mange foreninger og organisationer oprindeligt vigtige for oprettelsen og etableringen af ​​en ny sport i et område. Faktisk var dette tilfældet for stavgang med etableringen i Det Forenede Kongerige takket være organisationer som "Association of Randonneurs, grundlagt i 1905", men også "en række specialmagasiner og en enorm infrastruktur for stier. offentlige, populære guider, kort og rejseplaner ”. Således går fremkomsten af ​​en ny praksis gennem disse forskellige aktører, der helt sikkert er minimale i starten, men vigtige. Vi finder dette med padel, hvor opførelsen af ​​små infrastrukturer såsom klubber eller endda selvbetjeningsfelter, men også med opførelsen af ​​en reel bevægelse på netværkene og oprettelsen af ​​det største magasin for padel i Frankrig " Padel Magazine », Der giver folk, der ønsker at vide mere om denne sport, adgang til alle typer information.

Produktet er for hver praksis et flagskibsprodukt er vigtigt for at udvikle sporten og deltage i den. For stavgang understreger Shove og Pantzar, ”De, der er involveret i at forsøge at fremme praksis, hovedsagelig distributører af importerede stænger, har en række teorier om, hvorfor dette er. ”(P55), faktisk er leverandører de vigtigste aktører i fremkomsten af ​​denne praksis, de tillader, at produkter importeres eller købes fra lokale producenter for at give enkeltpersoner mulighed for at drage fordel af materialer.

I dette tilfælde er flagskibsproduktet fra stavgang poler, men for padel flere produkter vil være nødvendige, såsom en ketcher, bolde eller endda sportsbeklædning. Således fremmer leverandørerne realiseringen af ​​en ny praksis, men også som nævnt i del (1.3) investorerne.

Som Shove og Pantzar (2005) påpeger, ”Når man tænker på udviklingen af ​​stavgang, er det vigtigt at overveje cirkulationen af ​​billeder, materialer og færdigheder inden for og mellem forskellige lande og kulturer” (P56), fordi det faktisk er vanskeligt at forstå, hvorfor denne praksis blev genopfundet, og hvorfor den var så vellykket år senere. Vi kan stille os det samme spørgsmål til padel, hvor en lang række racetsport allerede eksisterede og kæmpede for at udvikle sig med undtagelse af tennis. Vedrørende padel som er stærkt sammenlignelig med fremkomsten af ​​stavgang, kan vi forvente en stærk udvikling, når denne sportspraksis respekterer denne teori.

Faktisk er tilføjelsen af ​​en ny ketsjer-sport på fransk territorium ikke en let ting. Kun som Suchman et al (1999) viser, “udvikling af systemer skyldes ikke skabelsen af ​​meningsfulde objekter, men den kulturelle produktion af nye former for praksis” (P58), det vil sige at billedet af praksis er en meget vigtigere aktør end selve praksis. Dette viser, at praksis kun kan formidles og blive en social praksis, hvis dens image respekterer de 3 elementer i teorien om social praksis, som er materialer, betydninger og færdigheder.

Derudover er alle forsætlige beslutninger og handlinger, såsom f.eks. Produktion, offentliggørelse af artikler, opførelse af infrastrukturer, overtagelse af praksis af solide institutioner (FFT), men også transmission af praksis af samfund og spillere, forklarer stort set succesen med fremkomsten af ​​denne nye praksis, som er den padel.

Som anført af Shove og Pantzar (2005) i deres artikel, "Det er ikke tilfældigt, at mediedækningen har været god, eller at markedsandelen for stavgangspæle i Centraleuropa er" særlig stærk "" (P59), faktisk, hvis alle elementerne i oprettelsen af ​​en praksis respekteres, og at de forskellige aktører tillader sammenkobling af disse elementer (materialer, betydninger og færdigheder), mediedækning og popularitet af praksis skulle udvikle sig hurtigt.

Vi ser dette med padel hvor denne nye sportspraksis allerede har haft mulighed for at blive dækket af medierne, især af de største daglige kanaler såsom BFM TV eller franske sportskanaler. Dette viser, at fremkomsten af ​​denne nye praksis har fulgt de teoretiske regler for oprettelsen af ​​en ny social praksis og nu kan forvente indblanding fra nye aktører, der tillader dens udvikling.

Tanguy Le Roux

Studerende i Master 2 iværksætteri og innovation ved IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris og lidenskabelig med sport besluttede jeg at afsætte min afslutning på studiet til fremkomsten af padel i Frankrig som en sport og social praksis og den tilhørende markedsudvikling. Efter at have boet 22 år i Marokko og i 5 år i Frankrig er jeg meget glad for at kunne dele mine færdigheder.