I slutningen af ​​2021 havde vi chancen for at tilbringe flere dage i en klub padel ikke som de andre: Hangaren, der ligger i Alcobendas, nord for Madrid, er faktisk hjertet af Kuikma, stedet hvor alle snesko og produkter af mærket Decathlon dedikeret til padel. På opfordring af Frederic Oudeville, lederen padel fra Décathlon, var vi i stand til at møde de ingeniører og designere, der former det bedst sælgende brand i verden dag efter dag i næsten 100 lande. Vi interviewede også den argentinske træner Horacio Álvarez Clementi, tidligere verdens nr. 1, som i høj grad har bidraget til udviklingen af ​​Kuikma-ketchere.

Her er den første del af denne rapport, hvor Fred Oudeville genoptager sin personlige rejse på Decathlon, såvel som Madrids tilblivelse af Kuikma-mærket og dets verdensomspændende udvikling.

Fred Oudeville: 45 år med en ketsjer i hånden

Lidt ligesom Obélix faldt Frédéric Oudeville fra en tidlig alder i puljen: tennis, som han startede som 4-årig, derefter padel, i et par år. "Tennis har været til stede i mit liv siden min barndom. Min far, som er Alsace, boede i nærheden af ​​Ill TC i Strasbourg, hvor jeg trænede. I dag er han præsident for TC Riedisheim, nær Mulhouse, og stadig lige så passioneret. Min mor giftede sig i mellemtiden med Jean-Claude Massias, som var den nationale tekniske direktør for FFT i ni år. Så jeg har været fordybet i tennis, siden jeg var lille. Jeg fulgte med min svigerfar til turneringer. Påskeferien var turneringerne i Nice og derefter Monte-Carlo... Onsdage og weekender tog jeg til Roland-Garros, mine venner var søn af værgen og gartnerens. Jeg gik derhen om morgenen, jeg rejste om aftenen; vi kendte alle undergrunden. "

Frédéric Oudeville produktchef padel ved Decathlon

Tennis, livets skole

”For mig har tennis været en skole, det har fungeret som en balance i hele mit liv. Når du er teenager, giver det dig selvtillid, og så balancerer det dig, når du er studerende, det giver dig mulighed for at dekomprimere og især have en gruppe venner. Alle mine venner i dag er tennisvenner. Det var også nyttigt til mit job: Da jeg søgte til Decathlon i 1997, blev jeg rangeret som nummer 0. Jeg var først assisterende butikschef, derefter blev jeg rekrutteret hos Artengo, fordi jeg havde spillet tennis. Jeg var også produktchef for tennis. Og i dag er det, fordi jeg har dyrket ketchersport, jeg står for padel. Jeg kender historien om de forskellige ketchersportsgrene, flagskibsmærkerne inden for tennis, squash, badminton, padel... "

1996: Decathlon åbner kl padel

"Decathlons første skridt inden for padel stammer fra midten af ​​1990'erne. Dengang var det en efterspørgsel på det spanske marked. De første snesko af padel designet af Decathlon blev designet i 1996. Vores knowhow og vores erfaring på dette område er derfor gammel. "

"Personligt opdagede jeg padel i 2002. Jeg havde en ven, der var formand for den franske føderation af padel omkring 1994 eller 1995. Så jeg kendte denne sport, som jeg altid har elsket. Men på det tidspunkt, i Lille, kunne vi ikke spille på grund af mangel på jord. På det tidspunkt, og i lang tid, tegnede det spanske marked sig for 90% af produktsalget padel af Decathlon. I dag er vores salg steget yderligere i Spanien, men de udgør nu kun 50% af det samlede antal. Og med god grund er markedet eksploderet andre steder i Europa og i verden. "

Efter 2016: eksplosionen af padel

”I 2016 vurderede Decathlon, at mht padel, vi var for generalister og for begynderorienterede. Vi besluttede derfor at opdele ketchersportene for at have lettere og mere adrætte strukturer til hver sportsgren. Artengo blev derfor "skåret ud": den padel blev selvstændig, med sit eget mærke, Kuikma. Personligt blev jeg valgt til at være produktchef og ”leder padel ". Da jeg i 2016 blev spurgt, hvor jeg så etableringen af ​​mærket, svarede jeg, at det kun kunne være i Madrid. Det var første gang inden for Decathlon, at en sport forlod Frankrig. Mange har fortalt mig, at det var vanvid at være alene midt i pampas, at lave denne indsats for at koble designdelen, ingeniørerne og designerne, fra Decathlon designcenter. Fire år senere er dette væddemål blevet vundet: i 2021, ud af 80 sportsgrene padel er en af ​​de tre, der har gjort størst fremskridt ved Decathlon! ".

Kuikma PR990 Hybrid Soft Playful Pink

Spanien, et fuldt modent marked

“I 2016 var mere end 90 % af vores kunder placeret i Spanien. Der var allerede alle typer spillere der. Det er ikke som i Frankrig, hvor den typiske spiller padel er en mand fra tennis, som er mellem 40 og 50 år. Her er padel er en indgangssport til andre ketchersportsgrene. I en klub af padel Spansk, meget få spillere har spillet eller spillet tennis. Markedet i Spanien er derfor modent og er sådan, at vi tror, ​​at andre markeder, såsom Frankrig, vil være om ti år. "

El Hangar-klubben i Madrid som huser Kuikma designcenter Photo J Arnoux

Frankrig fra padel da 2030

"Om ti år vil der være skoler i Frankrig padel for unge, flere kvinder, spillere i kørestol og et niveau, der vil stige betydeligt... The padel i dag ses som en mulighed af FFT og ikke længere som en trussel. Inddragelsen af ​​det franske tennisforbund, som har meget stor erfaring med undervisning, vil fremme denne udvikling. jeg stoler på Arnaud di Pasquale at gå den rigtige vej. Formand Gilles Moretton tror også på det. Det er en chance for padel. "

Selskab og venlighed, styrkerne ved padel

"Hvis udviklingen af padel er godt udført i Frankrig, er det en fantastisk mulighed for at bringe klubberne til live ved at bringe nye spillere, en atmosfære, et socialt og venligt aspekt. Det var tennisens styrke, men det er næsten væk nu. Hvis hver klub kun har en eller to baner padel, vil vi gengive de samme fejl som i tennis. En af nøglerne bliver at komme til at lave vigtige pæle for at undgå at bryde ud af øvelsen. Hvad gør styrken af padel, det er den sociale side. At have en bar eller forfriskningsbar i en klub er afgørende for udviklingen af ​​denne sport. Sådan er det overalt i Spanien. "

Italien, Belgien, Sverige: boomet er lanceret 

"Hos Decathlon tror vi på Frankrig, og vi satser på det. Der er lande som Italien, Belgien og Suede hvor bommen af padel er mere avanceret, men den Fransk vin skal følge samme vej. Så er der fremtidige giganter, som er Tyskland og Storbritannien, og enorme giganter, som er USA og Kina. "

FORTSÆTTES
Vores næste artikler vil tage dig med bag kulisserne i "Kuikma testlaboratoriet", hvor mærkets ingeniører, designere og merchandising-specialister arbejder. Og prikken over i'et forbereder vi et eksklusivt interview med Horacio Álvarez Clementi, som rådgav mærket om udviklingen af ​​dets ketchere.

Efter 40 års tennis falder Jérôme i potten af padel i 2018. Siden da tænker han på det hver morgen mens han barberer ... men barberer aldrig pala i hånden! Journalist i Alsace, han har ingen anden ambition end at dele sin passion med dig, uanset om du taler fransk, italiensk, spansk eller engelsk.