Private markedsstrukturer har reel autonomi i deres beslutningstagning. I modsætning til tennisklubber, som Tennisforbundet "holder øje med", har private centre en vis frihed. Som nævnt tidligere kan de naturligvis ikke drage fordel af subsidier.

De har stort set et meget specifikt mål. Vi gennemførte interviews i to private centre i Lille metropol. Den første er et 100% center padel mens det andet er en franchise af en stor indendørs sportsgruppe i Frankrig, der tilbyder fodbold og nu padel i centrum.

Den første har et tilbud, der derfor udelukkende fokuserer på padel. Victor, medpartneren af ​​denne struktur, tror på stærke begreber, og det er grunden til, at han ville foreslå det padel. Han sagde endda under interviewet " I dag er vi virkelig identificeret på en niche »[1]. De besluttede sammen med sin partner at basere alt deres tilbud og deres kommunikation på padel og med det høje punkt at tilbyde tjenester af høj kvalitet, såsom et meget indbydende klubhus, god kvalitet på banen, online reservationer, adskillige begivenheder osv. Faktisk har de besluttet at tilbyde mange begivenheder året rundt " Der er masser af turneringer, underholdning for den rekreative udøver, den konkurrerende udøver. Faktisk er det virkelig en del af de tjenester, vi ønsker at levere, og det er også kundernes forventninger. Så pludselig organiserer vi mange begivenheder på forskellige temaer. »[2]. De har mærket domstole og kan derfor organisere konkurrencer anerkendt af FFT. Desuden vil de fra 24. til 26. august 2018 byde velkommen til en P500-mænd og en P100-kvinde i deres infrastrukturer.

Det andet interviewede center har ikke nøjagtigt det samme tilbud. Først foreslog de kun fodbold, men de blev integreret i padel flere år senere. Deres primære mål var at diversificere tilbudet, et mål, der også anbefales af det centermærke, som de er knyttet til: “ at vi havde en del af lageret, der var uudnyttet. Og det var et ønske fra dette centermærke at i hvert af deres komplekser i Frankrig udvikle en aktivitet, der var knyttet til fodbold, så vidt muligt, eh, i centre, hvor der var plads. »[3].

Jean, udviklingschef padel i dette center informerede os om dets intentioner om at udvikle produkter. Produktet under udvikling er voksenkurser. Det tager dog tid at indstille det, især da de halter bagefter deres konkurrenter, især det første center, der blev nævnt lige før. De havde allerede prøvet eksperimentet, men produktet var ikke tilstrækkeligt vellykket til, at det kunne fungere godt. De blev også konfronteret med de høje omkostninger for lærere, en funktion, som vi vil se i afsnit 5.4.1.3.

Så for at opsummere og sammenligne disse to centre er det ene 100% padel og har fokuseret sit tilbud på et stærkt liv omkring begivenheder, især omkring officielle konkurrencer, mens det andet tilbyder fodbold og padel og er mere på et tilbud padel til fritidsudøvere.

[1] Side 89: Victor-interview

[2] Side 83: Victor-interview

[3] Side 96: Interview med Brice og Jean

Pierre Lemonnier

Pierre studerede STAPS og validerede en kandidatgrad i sportsledelse efter at have studeret i Reims, Frankfurt og Lille. Jeg opdagede padel i 2014 i løbet af mit Erasmus-år i Frankfurt takket være en spansk ven. Fanden er det godt padel !