Vi fortalte dig i vores tidligere artikel, vores undersøgelse "Tag lektioner, hvad er meningen?" var vildt vellykket, med over 350 svar. Efter den numeriske analyse giver vi ordet til dem af jer, der udtrykte de mest relevante meninger om deres forventninger, hvad der skubbede dem (eller forhindrede dem) i at tage lektioner, hvad de mangler og den opnåede tilfredshed.

► Dine motivationer

Yann, 45 år, mellemniveau, har spillet i 5 år: “Det punkt, der forførte mig, er gentagelsen. Jeg ved, at der er hver tirsdag aften padel, og uanset antal deltagere, er det træning for padel ! Bagefter er målet at kunne få råd, øve og derfor forbedre sig for at få udvekslingerne til at holde i en kamp, ​​og derved have det sjovt. Der findes flere træningsniveauer i klubben: konkurrence og fritid. Det gør grupperne homogene, fordi vi ikke alle søger det samme mål”.

Bern, 40 år, mellemniveau, har spillet siden 2018: "At tage lektioner er at mestre det grundlæggende, afprogrammere tennisreflekser, gøre nye gestus instinktive gennem gentagelser, arbejde på og korrigere gestus og stillinger, taktik, arbejde med det fysiske og cardio, regelmæssighed..."

■ Timothy, 39 år gammel, mellemniveau, har spillet siden 2016: "Jeg havde brug for råd til at rette placering og bevægelser. Lav gentagelser. Arbejd på legeområder, hvor vi er mindre stærke. Og også at have taktiske råd: hvilket skud der skal spilles i hvilken zone på hvilket tidspunkt..."

■ Julien, 30 år, mellemniveau, har spillet siden 2019: "Jeg følte, at jeg ikke længere udviklede mig, og samtidig indså jeg, at mine baser var skrøbelige. Jeg fortalte mig selv, at at tage lektioner ville give mig mulighed for at starte en solid progression. »

■ Nathalie, 38 år, ekspertniveau, har spillet i to år: "Idéen var at spille rigtig padel, og ikke spille – som flertallet i Frankrig – tennis på en bane af padel. "

■ Lucille, 25 år, ekspertniveau, har spillet i tre år og tager to lektioner om ugen (en individuel, en kollektiv): “Jeg havde følelsen af ​​at stagnere ved bare at spille klassiske spil med venner. Jeg ville også lære mere taktisk. »

■ Timothy, 21 år, mellemniveau, har spillet i et år: "Jeg ville lære de skud og taktikker, der er specifikke for padel, og også slippe af med dårlige tennisvaner. »

■ Vincent, 55 år, mellemtrin, har spillet i 4 år: “Lektionerne, jeg havde ventet på dem fra starten. Jeg har brug for rutine for at komme videre, for at tilegne mig automatik med vinduerne. »

Spilleren og træneren Dimitri Huet

► Hvad holder dig tilbage

Prisen.- "Det er for dyrt" og "Der er ingen kurser i min sektor" er de to argumenter, der kommer mest frem i dine bemærkninger. Nogle taler endda om "sport for de rige"... Mangel på tid er også en hindring, især når der udbydes kurser eller kurser i løbet af dagen. Mange af jer fortryder, at der ikke er helårskurser, og nogle foretrækker at se tutorials online.

Simon, et ekspertniveau, tager ikke undervisning, fordi "det er for dyrt, det er svært at finde en kompetent lærer, og det er dumt at sige, men i tennis er jeg ikke vant til at betale, og derfor er det svært at tage springet ".

Bertrand, 27, har allerede gennemført et praktikophold i Barcelona med OSS, men tager ikke undervisning i Frankrig, fordi "det er for dyrt. Jeg træner selvstændigt med min partner, vi laver kurve eller diagonaler. At have et udefrakommende øje ville være interessant, men det er stadig for dyrt... Jeg foretrækker at tage til Spanien, men meget lejlighedsvis. »

Lærere.- "I Frankrig er der få højtydende lærere," siger OliveMens Florent mener, at "lærere ikke er undervisere i padel men af ​​tennis" og foretrækker en "rigtig spansk træner af padel ". I øjnene af Roman, "ingen instruktør i Frankrig har virkelig niveauet: det kan tælles på fingrene på én hånd og stadig...".

Som vi allerede har nævnt, har mange af jer en hård tand for nogle tennislærere, som ifølge dig stadig har meget at lære om tennis. padel (Læs nedenunder).

Utilstrækkelig forsyning, tilgængelighed.- John 30 år gammel, beklager manglende tilgængelighed: “I øjeblikket i min klub skal du bestille 3 eller 4 måneder i forvejen for at få det, det er alt for lang tid! »

"Der er ingen kurser i mit område, undskyld max, 32 år gammel. Det er for dyrt, jeg vil gerne finde en "klub"-drift med undervisning på faste dage. Som i alle sportsgrene.

blå felt coaching Kina

► Så glad?

Som vi antydede i vores første indlæg, er du generelt tilfreds, ja endda meget tilfreds med de kurser eller praktikophold, du har taget, med en gennemsnitskarakter på 8/10. Men lad os gå lidt mere i detaljer med dine vurderinger:

Nathalie, 47, giver 7/10 til de gruppetimer, hun har haft. Ifølge hende "skal du lykkes med at tage en eller to individuelle lektioner for at arbejde intenst med teknikker, der ikke er assimileret i gruppetimerne".

Alexis, 51, har en tilfredshedsscore på 7/10: “Det er sjovt at tage gruppetimer, vi ser ofte vores fejl meget bedre, derefter skal man heller ikke være for meget ellers bryder det dynamikken i forløbet! »

Clement, 20, giver 9/10 til sine individuelle lektioner: “De er virkelig fantastiske, især med passionerede lærere og pædagoger! At kunne gentage gestussen flere gange og have et udefrakommende perspektiv er et reelt plus! »

Bernard, 42, giver 8/10, men mener, at undervisningen er "for dyre... Ærgerligt, at der ikke er en klub med to eller tre træningspas inkluderet i gebyret, som f.eks. badminton".

Clementine, 27, finder en-til-en lektioner "lidt frustrerende, fordi du ikke kan se alle spilmønstrene. Det kan også være nedslående, fordi spilmønstrene hurtigt kan sætte dig i skak, når du møder modstandere på dit niveau, det er ikke samme". På trods af dette giver hun sine klasser en karakter på 8/10.

Jérôme, 55, giver en samlet score på 7/10, men adskiller undervisningstyperne: ”Det kollektive kursus er billigere, men spillernes niveauer er meget forskellige. Til det grundlæggende er det perfekt. Til gengæld er privattimen ideel til at arbejde med dine egne behov. Ulempe, priserne forbliver afskrækkende i tilfælde af gentagne behov (du skal tilføje leje af jorden ud over kurset). Klubber bør tilbyde 5 timers eller 10 timers alt inklusive pakker eller oprette kurser for to spillere om et specifikt tema: bandeja, vibora, forsvar med et vindue, to vinduer, service, retur, bevægelse, taktisk spil..."
Jérôme anbefaler, "som i golf, at en lærer er til stede i 30 minutter eller 1 time under et spil og vender tilbage hver anden kamp for straks at forbedre de identificerede vanskeligheder: placeringer, koordinering af parret, taktik, tilbagevenden til tjeneste ... »

etape af tyve med ti padel erfaring
Et stort aktiv ved praktikpladserne er deres atmosfære.

Slimane, 35, ser på den ene side fordelene: "at kunne rette fejl i spillet på daglig basis med en mere erfaren person", men også ulemperne: "de høje omkostninger forhindrer dem i at kunne tage lektioner regelmæssigt og derfor at assimilere begreber lært hurtigere”. Hans vurdering: 8/10.

Elodie, 37, er nuanceret: ”Introduktionsforløbene vil jeg sige 8/10. Kurset vil jeg sige 4/10, fordi gruppen slet ikke var på mit niveau. Nu har vi ikke en rigtig lærer mere. padel i regionen er det kun tennislærere, der snakker sludder, så jeg tager desværre ikke undervisning mere... Men jeg planlægger at tage til Spanien i praktik. »

■ Meningen var også nuanceret for denne 46-årige mellemspiller, der ønskede at forblive anonym, som giver sin oplevelse en 9/10: "+ er at forstå spillet, skud, placeringer, tage lektioner i par eller individuelt på arbejde og arbejde på tekniske punkter, hvor du ikke kommer videre. Det -, det er selvfølgelig lidt af prisen, ellers ville jeg gå hver uge, for det er virkelig en kilde til fænomenale fremskridt”.

Valentin, 25, siger det ligeud: "Jeg kan ikke lide gruppetimer (4/10), og ingen lærer giver individuelle lektioner hos mig (Loir et Cher). Praktikken i Spanien var derimod utrolig givende: Jeg giver det 9/10, fordi det aldrig er perfekt!! »

■ For dette niveau 5-6 fyrre-noget, “alt afhænger af træneren. Til min første træner ville jeg sætte 10, en træner for padel spiller af padel, i toppen. Min nye træner er tennislærer og improviserer som tennistræner. padel fordi der er efterspørgsel. Det er godt at tilbyde gruppetimer, men kvaliteten er der ikke rigtig. Jeg finder bare en fast rytme der, jeg fortsætter ikke næste sæson. »

Bertrand, 27, giver en score på 7/10: ”Efter min mening er det meget interessant at være idrætslærer for begyndere, fordi marginen for forbedring er enorm. Så for de gode spillere kan alt afhænge af den træner, du støder på. Personligt var jeg lidt skuffet, fordi vi arbejdede på lidt af hvert (serve, retur, volleys, dobbeltglas, smash osv.), men uden at fokusere på et specifikt punkt, hvor vi havde mest at forbedre, såsom spillet med vinduerne. »

Yann, 45 år ”mener, at flere faktorer udgør den samlede tilfredshed med et kursus eller en uddannelse. For det første er der læreren, følelsen skal passere med eleven. Og det er ikke til diskussion, det er lidt tilfældigt. Ligeledes er det et stort plus at komme sammen med resten af ​​eleverne. For at gøre dette skal du vide, hvad du leder efter på et kursus og dele det, når du tilmelder dig. En gruppe, hvor nogle ønsker at konkurrere, mens andre bare ønsker at dyrke en rekreativ sportsaktivitet, er svær at opretholde på lang sigt. Så det, jeg virkelig godt kunne lide, var at have en gruppe, hvor niveauet er ret ens, og hvor alle kommer for at have det sjovt og have det sjovt uden at blive for pjattet, og glem ikke, at der er en øl til sidst! Den venlige side af padel ! Jeg vil sige en vurdering på 8/10. »

Xavier, 48 år: ”Tilfredsheden afhænger af lærerne. Jeg havde gode pædagoger (topspillere eller ej), og det er flertallet, men også topspillere, der ikke var for pædagogiske (men superinteressante og som udfordrer dig) og lærere, der vidste mindre om padel end mig. Der er en sprogbarriere i Spanien, fordi jeg ikke taler spansk, og deres engelsk er ikke tosset [Redaktørens note: i Bilbao, Padel Stuff har specialiseret sig i kurser i fransk og engelsk]. Jeg har svært ved at omsætte det, jeg har lært, i praksis, for i kurven spiller jeg top 100 og i turneringer, selvom jeg slog nogle én gang og hang andre gange, er jeg ekstremt langt fra dette niveau. Den strategi, som coachen stiller med, er ikke nødvendigvis kendt af mine partnere og svær at implementere uden at ligne en "sværvægter". Desuden ville det være et godt emne: hvordan sender man beskeder til din partner, når han tager teknisk eller taktisk fejl? »

Konklusion: der er mere end...

Som vi kan læse i dine meget interessante vidnesbyrd – som vi takker forfatterne for – er undervisning altid eller næsten altid en kilde til fremskridt og tilfredshed. Hvis prisbarrieren stadig er meget til stede, og tilbuddet ikke altid er der, er dette trin afgørende for at overveje reelle fremskridt og give det bedste ud af jer selv. Den perfekte lektion findes måske ikke, men hver elev skal finde den rigtige sko eller en gane på armen: lidt ligesom i livet, ikke?

Ønske om praktikpladser? Vi tilbyder dig musten med træningsmappen og kataloget over klubber padel.

etaper padel apt padel tur portugal

Efter 40 års tennis falder Jérôme i potten af padel i 2018. Siden da tænker han på det hver morgen mens han barberer ... men barberer aldrig pala i hånden! Journalist i Alsace, han har ingen anden ambition end at dele sin passion med dig, uanset om du taler fransk, italiensk, spansk eller engelsk.