I denne del vil det være vigtigt at beskrive udviklingen af padel i Frankrig samt de forskellige nøglepunkter, som gør det muligt for denne nye sport at udvikle sig fra år til år.

Denne praksis har set en imponerende udvikling af dens infrastruktur i 8 år og mange klubber padel Fransk er blevet en reference i verden af padel såsom klubben “Casa Padel » i Saint Denis.

Mellem 2015 og 2016, en stigning på 150 % i antallet af licenstagere padel går fra 571 til 1469 licenstagere blandt mænd og fra 107 til 211 blandt kvinder, for i alt 1680 licenstagere.

Dette kan forklares ved integration af padel inden for det franske tennisforbund i 2014. FFT tog beslutningen om at tage udviklingen af padel I Frankrig. Til dette har Forbundet besluttet at etablere en strategi for at tiltrække flere og flere mennesker til at prøve denne nye idrætsudøvelse.

For eksempel, når en ny spiller i Frankrig ønsker at spille konkurrencedygtigt, skal han have en FFT-licens. Denne licens giver spillere mulighed for at spille tennis konkurrencedygtigt, men siden 2014 inkluderer den også tennisturneringer. padel. Denne strategi reducerer formaliteter og letter adgangen til begge discipliner, hvilket fremmer udviklingen af ​​denne nye praksis i Frankrig.

Denne pludselige stigning i antallet af spillere padel er hovedsageligt knyttet til ledelsen af ​​denne sport af den nye præsident for FFT, som har besluttet at hellige sig fuldt ud padel under sit mandat. Denne udvikling er også mulig takket være godkendelsen fra adskillige klubber padel. Turneringerne er organiseret under kontrol af FFT, hvilket gør det muligt at etablere en officiel rangliste, der værdiansætter spillerne fra padel og også tennisspillere, der gerne vil blive professionelle og med på den spanske tour.

Dermed tiltrækker denne nye trend de vigtigste sportsmærker som f.eks Babolat, Head, Dunlop og Adidas som sponsorerer de bedste spillere af padel af Frankrig. Dette viser den interesse, som brands har for denne sport, og den tillid, de kan bringe til udviklingen af ​​denne sport i Frankrig. Målet med sponsorat er faktisk at levere sportsudstyr (ketcher, taske, outfit) til spillere og sportsinvitationer til hver større begivenhed for at formidle brandet gennem spillerens indflydelse i samfundet, men også gennem hans præstationer gennem forskellige franske turneringer. Således ser vi gennem årene, at mærker har mere og mere tillid til udviklingen af ​​denne nye sport i Frankrig og dens begyndende popularitet blandt det franske folk.

Fremkomsten af ​​dette nye marked bringer mange aktører i gang, såsom sportsklubber, spillere, iværksættere, sportsmærker og institutioner, som vil afsløre denne nye sport som en social praksis forbundet med udviklingen af ​​en ny gang.

Tanguy Le Roux

Studerende i Master 2 iværksætteri og innovation ved IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris og lidenskabelig med sport besluttede jeg at afsætte min afslutning på studiet til fremkomsten af padel i Frankrig som en sport og social praksis og den tilhørende markedsudvikling. Efter at have boet 22 år i Marokko og i 5 år i Frankrig er jeg meget glad for at kunne dele mine færdigheder.