Økosystemet af padel repræsenterer et reelt marked, skønnes det endda til 2 milliarder euro ! Mellem spor, udstyr, tv-rettigheder og billetsalg er indtægtskilderne talrige. I sin rapport, Deloitte Monitor-firmaet beskriver, hvordan den globale økonomi er fordelt padel. Vi vil forklare dig alt.

distributionsøkonomi af padel

Drift af klubber padel, anslået til 1 millioner euro

Klubber padel udnytte banerne ved at fakturere reservationen til spillerne. Størrelsen af ​​dette marked afhænger af de tilgængelige baner i klubberne, den gennemsnitlige belægning pr. dag og den gennemsnitlige pris pr. booking. Ifølge Monitor Deloitte vil den samlede værdi stige år for år, efterhånden som nye klubber åbner rundt om i verden, samt stigende belægningsprocenter og bookinggebyrer, som afhænger af den efterspørgsel, som klubben genererer.

Produktionen af ​​jorden, vurderet til 200M euro

Ifølge firmaets rapport designer, bearbejder og samler producenterne sporene af padel, til en gennemsnitspris på €18 til €000 pr. bane (eksklusive forsendelses- og installationsomkostninger). De fleste baneproducenter padel er baseret i Spanien og tilbyder standardiserede domstole af højeste kvalitet, som de sender til hele verden. Værdien forventes at stige eksponentielt i de kommende år, hvor nye regioner driver efterspørgslen efter ny jord.

Repræsenterer i alt 1 millioner euro, markedet for domstolsinfrastruktur padel (udlejning + fremstilling) er det mest værdsatte segment af økosystemet padel.

Snesko, et marked på 370 millioner euro

Snesko padel fremstilles af mange mærker og sælges generelt til kunden gennem distributører, evt klubber, Af specialiserede butikker eller online platforme. Ifølge en undersøgelse foretaget af Playtomic, spillere af padel tilbagevendende kunder i Spanien køber i gennemsnit en ketcher af padel hver 15. måned.

Bolde og tilbehør, sektor vurderet til 80 millioner euro

Ud over snesko padel, er der mange producenter og distributører af balles, online og offline. Ifølge Playtomic-undersøgelsen er bolde af padel udskiftes i gennemsnit hver 5 kampe. Gennemsnitsprisen for en pakke med 3 kugler af padel er omkring 5 euro i Europa.

Tekstil repræsenterer 100 millioner euro

tøj relateret til padel kan skelnes mellem beklædningsgenstande, der er specielt skabt til padel og standard sportstøj, der også kan bruges til træning. På den anden side spillere af padel køb også sportssko, der passer til aktiviteten.

Med 550M euro, sektoren for salg af udstyr og tøj af padel er indstillet til at opleve en stabil vækst, efterhånden som den globale spillerbase udvides.

Økonomien i tv- og medierettigheder repræsenterer kun 35 millioner euro

Professionelle turneringer udsendes af mange kanaler, som underskriver flerårige kontrakter for at opnå udsendelsesrettighederne. I februar 2022 erhvervede Mediapro de kommercielle medierettigheder til World Padel Tour og som videresælger det til de forskellige kæder i verden. DET Premier Padel kan også ses på mange private kanaler (beIN Sports, ESPN, Canal Plus...) samt på Youtube.

Billetkontoret koster 15 millioner euro

Billetsektoren svarer til billetter solgt under kampe på de professionelle kredsløb i padel. Billetter sælges hovedsageligt til tre kredsløb: World Padel Tour, Premier Padel og A1 Padel. Dette marked er stadig i sin vorden, hvor billetter generelt sælges til meget attraktive priser for at optimere stadionbelægningen.

Vi bemærker derfor, at sektoren af padel professionel (billetsalg + tv- og medierettigheder) er stadig i sin vorden og vejer kun 50 millioner euro. Publikum under professionelle konkurrencer er fortsat begrænset, og professionelle spillere er stadig få i antal. Det har dog et betydeligt vækstpotentiale.

Thomas Jay

Efter at have været rystet af tennis i næsten 15 år, blev jeg en absolut fan af dens fætter, den padel. I næsten et år nu har jeg jagtet den lille gule bold med en anden ketsjer, men med lige så stor passion! Med base i Lyon, agter jeg at gøre dig bedre bekendt med padel i regionen og på nationalt plan.