Le Padel er en ketchersport, der kombinerer tennis, squash og badminton, der foregår på en bane omgivet af glas og rækværk. Denne sport blev født i Marbella i Spanien og har nu mere end 3.5 millioner spillere. Denne sport har siden sin begyndelse tiltrukket Sydamerika, Spanien og derefter Europa.

Det er blevet nationalsporten i Argentina med mere end 4 millioner spillere, og dette land er vært for Spanien World Padel Tour siden 2005. I løbet af de sidste 10 år har mange europæiske lande som Frankrig, Sverige, Belgien, Italien og England set en reel fremtidig forretning i denne sport, som vokser måned for måned.

Takket være dens succes, i dag Padel dyrkes af mere end 10 millioner spillere og er ved at blive den hurtigst voksende sport i verden. For at tillade sin udvikling tager Tennisforbundet under sin kontrol udviklingen af Padel på nationalt plan.

Takket være denne stærke udvikling i Frankrig, antallet af klubber Padel er steget og antallet af domstole Padel steget med ca. 90% siden 2009 fra 29 domstole Padel i 2009 til 382 baner i april 2017. Samt antallet af klubber Padel fra 15 i 2009 til 172 i 2017. Frankrig håber at opnå en udvikling på 500 ekstra klubber fra Padel i Frankrig og 1000 domstole Padel om 2 år.

Det er vigtigt at vide, at denne udvikling ikke reagerer på markedets efterspørgsel, fordi når du stiller nogen spørgsmålet "Kender du det Padel ?”, vil han normalt svare “Ja, det er ligesom et surfbræt, ikke?”. Således kender folk ikke denne sport, det er grunden til oprettelsen af ​​en klub Padel reagerer ikke på en efterspørgsel, men derimod på oprettelsen af ​​et nyt tilbud, der hvert år tiltrækker mange franskmænd.

Desuden fører fremkomsten og den stærke udvikling af denne nye sport os til at reflektere over de relationer og de forskellige interaktioner, som forbrugerne kan have med producenterne om denne nye praksis fra et sportsligt og socialt synspunkt. Bestem således de faktorer og drivere, der tillader denne fremkomst. Denne markedsføringsmæssige og sociologiske side af denne undersøgelse vil ledsage analysen af ​​kommercielle strukturers rolle og de forskellige aktører, der har tilladt fremkomsten af ​​denne sport.

Derfor vil det i denne undersøgelse være vigtigt at analysere klubbernes forskellige handlinger Padel som er opstået i Frankrig og de forskellige strukturers rolle på dette marked. Derudover vil vi se, om denne sports tiltrækningskraft og tilgængelighed kan tiltrække nok investorer og partnere til at understøtte dens udvikling.

Takket være alle disse undersøgelsesspørgsmål kan et problem identificeres: at forstå fremkomsten af Padel som en sport og social praksis og tilhørende markedsudvikling?

Tanguy Le Roux

Studerende i Master 2 iværksætteri og innovation ved IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris og lidenskabelig med sport besluttede jeg at afsætte min afslutning på studiet til fremkomsten af padel i Frankrig som en sport og social praksis og den tilhørende markedsudvikling. Efter at have boet 22 år i Marokko og i 5 år i Frankrig er jeg meget glad for at kunne dele mine færdigheder.