Vi har set, at fremkomsten af ​​en ny sport kan udgøre en ny social praksis, men dette gennemgår en farlig proces, der involverer forskellige elementer. Vi vil se, at en social praksis i sidste ende kan være en god måde at forbruge praksis på.

I denne del vil vi bruge en forbrugerkulturjournal fra Shove og Pantzar (2005). Vi skal undersøge, at fremgangsmåden er tæt knyttet til forbruget. Til dette vil fænomenet "Nordic Walking", undersøgt af Shove og Pantzar, give os mulighed for at analysere forholdet mellem praksis og produkter og den måde, hvorpå de udvikler sig. Nordic Walking er en udendørs gåtur, der udføres ved hjælp af pinde, der blev introduceret i 90'erne. Denne nye praksis har tiltrukket mange europæiske lande som f.eks. Finland, hvor 20% af befolkningen praktiserer det. Denne nye praksis kom på markedet med ideen om at genopleve at gå og gå for sjov, selvom det er sværere at acceptere.

Som tidligere nævnt kræver opbygning af en social praksis færdigheder, materialer og betydninger. Det væsentlige produkt for at deltage i denne praksis er pinden, der giver vandrere et mere hellig fysisk arbejde. Som Michael (2001) udtrykker det “er vi mere interesserede i det dynamiske forhold mellem pinde og billede og udførelsen af ​​den praksis, de understøtter. »(P48), således karakteriserer stokken de materialer, der skaber forbindelsen til færdigheder og forestillinger. Derudover støtter Shove og Pantzar (2005) ideen om, at "Nordic Walking dukker op gennem integrationen af ​​en ny færdighed, image og udstyr" (P45) og dermed udviklingen af ​​denne nye praksis svarer til de forskellige elementer i teorien om at opbygge en ny social praksis.

Denne innovation er meget interessant og kan knyttes til fremkomsten af padel i Frankrig takket være dets ligheder. Faktisk er stavvandring noget, der har eksisteret i mange år, stavgang har netop bragt en ny måde at gå med et andet kropsformål på. Vi har tidligere set, at padel er en blanding af racetsport svarende til mange sportsgrene. Denne nye praksis har imidlertid, som stavgang, bragt en ny måde at lege med en ketcher i en anden situation.

Analysen af ​​denne casestudie er således gavnlig for forståelsen af, at en ny social praksis er knyttet til forbrug, og hvordan gå, en aktivitet, som de fleste af os allerede har gjort i årevis, bliver en ny form. af glæde.

Nordic Walking er ikke mulig, hvis vandrere ikke har de rette poler til sporten. Således arbejder leverandører og producenter med de forskellige strukturer for at muliggøre fremkomsten af ​​denne nye praksis. Nordic Walking er ikke mulig uden disse poler, hvorfor denne nye praksis og tendens skubber mod forbrug. Vi finder dette med padel hvor en grundlæggende tennisracket ikke er nok til at spille tennis padel, dette kræver en speciel ketcher, der udelukkende er beregnet til denne sport. Produkter er således vigtige for fremkomsten af ​​et nyt marked, hvorfor producenter og leverandører er vigtige aktører i skabelsen af ​​et nyt marked, men ikke kun det.

Faktisk er samfund en nøgleaktør i fødslen af ​​en ny praksis for at bringe den til liv. Ifølge Shove Pantzar (2005), ”Eksistensen af ​​et lille, velfungerende samfund hjælper bestemt med at forklare, hvordan de nordiske vandringssystembyggere (Hughes, 1983) har opnået så meget på kort tid. "(P54). Så vi kan bemærke en anden lighed med fremkomsten af padel i Frankrig og opførelsen af ​​en ny social praksis takket være samfundene. Denne lighed er til stede, fordi padel har været i stand til at udvikle sig lidt efter lidt og vinde en vis popularitet i Frankrig takket være små samfund, der ønsker at udvikle denne sport og gøre den kendt i hele Frankrig.

Således kan vi udlede, at en praksis, der bliver en social praksis, fremmer udviklingen af ​​en sport og dens transmission gennem forskellige miljøer og dermed øger dens popularitet.

Tanguy Le Roux

Studerende i Master 2 iværksætteri og innovation ved IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris og lidenskabelig med sport besluttede jeg at afsætte min afslutning på studiet til fremkomsten af padel i Frankrig som en sport og social praksis og den tilhørende markedsudvikling. Efter at have boet 22 år i Marokko og i 5 år i Frankrig er jeg meget glad for at kunne dele mine færdigheder.