I to år har lærerne i padel er i øjeblikket tennislærere. Disse oplysninger blev bekræftet for os af Jean, der har til formål at udvikle kurser for alle aldre i det center, hvor han er ansat. Dette center havde forsøgt at tilbyde kurser for næsten to år siden, bortset fra at det ikke havde fungeret: ” vi gjorde det første gang, der var 7 eller 8 personer, vi gjorde det en anden gang, der var 4 eller 5 personer, en tredje gang, der var to af dem ”.

Der er også grunde, som er beskrevet af Jean og Brice. For det første er der for lidt offentlig efterspørgsel.

Derefter var rentabiliteten for lav: ” den første er rentabilitet. Uh, du indser, at på lang sigt ved at have en tennislærer som træner, vil du ikke tjene noget på dine lektioner, medmindre du har 12 personer hver gang ... Vi betalte 100 euro i to timer på Strukturen "[1]. Og endelig var der vanskeligheden ved at tilbyde noget effektivt afhængigt af niveauet for spillet " og sammenlignet med niveauet er der en fyr, der allerede vidste, hvordan man spiller, han havde spillet i to år, han ville forbedre sig selv, du har 3, der aldrig havde rørt en ketsjer i deres liv ”.

Jean tog derfor initiativet til at gennemgå en uddannelse padel, den eneste i kraft og i øjeblikket anerkendt af FFT. Denne træning består af to dele på 14 timers træning. I øjeblikket kan enhver, der har denne uddannelse, erklære sig selv som "lærer" for padel.

I vores spørgeskemaundersøgelse for tennislærere underviser kun 3 ud af 63 eller 4,8% af den samlede stikprøve tennis. padel, og kun 56,7% af de øvrige 60 har nogensinde tænkt på at undervise i det. Således underviser 41,3% af den samlede prøve ikke og har aldrig tænkt på undervisning.

Derefter ønskede vi at vide, om disse lærere gerne ville opnå eksamensbeviser, vel vidende at 57,8% af den samlede stikprøve allerede havde tænkt på at undervise i padel eller allerede undervise i det.

Derefter ønskede vi at vide, om de gerne ville opnå eksamensbeviser:

Her er de resultater, vi fandt, med 56,4% af den samlede prøve, der gerne ville tjene grader for at undervise padel. Vi ønskede at sammenligne med Xavier Dumortiers undersøgelse i 2016. Sidstnævnte havde fået omtrent det samme antal svar (67) som os i år (63). Det var derudover den samme database, fordi Xavier Dumortier sendte den til os. Så dette er omtrent den samme prøve, vel vidende at gennemsnitsalderen for hendes prøve var 41, og vel vidende at vores er 42, skulle hun have været 43, hvis det var fra nøjagtig samme befolkning, som hans undersøgelse stammer fra for to år siden. Men under alle omstændigheder er dette et godt sammenligningspunkt med to års mellemrum.

Vi kan derefter observere, da vi spurgte vores prøve, om han ønskede at opnå eksamensbeviser til undervisning padel (grafer ovenfor), at resultaterne af de to undersøgelser kommer tættere med en let stigning i løbet af de sidste to år, da vi er gået fra 53,7% af de mennesker, der ønsker at opnå en grad til 56,4%. Denne stigning er meget lille, og det er derfor ikke tilstrækkeligt vigtigt at sige, at flere lærere nu er villige til at opgradere i padel. Under alle omstændigheder havde Dumortier vist, at jo yngre lærerne var, desto mere sandsynligt var de for at opnå eksamensbeviser, og at fuldtidsansatte lærere i en klub var mere tilbøjelige til at ønske at få et eksamensbevis.

[1] Side 100: Interview med Brice og Jean

Pierre Lemonnier

Pierre studerede STAPS og validerede en kandidatgrad i sportsledelse efter at have studeret i Reims, Frankfurt og Lille. Jeg opdagede padel i 2014 i løbet af mit Erasmus-år i Frankfurt takket være en spansk ven. Fanden er det godt padel !