Decathlon havde allerede fortalt os for flere uger siden: Artengo vil ikke længere være benchmarkmærket i padel for den franske gruppe. Kuikma vil være det nye brand 100% dedikeret til padel til Decathlon. Et strategisk valg, et risikabelt valg?

Et strategisk valg knyttet til udviklingen af padel

Le padel har levet sine bedste timer i nogen tid. Hele verden taler om padel. Mens sporten har eksisteret siden slutningen af ​​60'erne, har padel bliver i dag en vigtig sport. Under alle omstændigheder er det målet for Den Internationale Føderation at Padel, der naturligvis vil have padel fortsætter sin udvikling.
For mange spillere i padel, hvis det desværre var lidt for tidligt for padel integrerer de olympiske lege i Tokyo i 2020 padel "vil være en del af de olympiske lege i Paris i 2024“. Det virker indlysende for alle, selvom vi den dag i dag stadig er langt fra det.
I lyset af den stærke udvikling af padel overalt i verden mente Decathlon, at det var klogt at tilbyde padel et nyt brand dedikeret til padel. Endnu mere med Kuikma-mærket, som betyder “hold sjov”I Aztec. Hvis vi går videre, indser vi, at Kuikma også kan betyde "hold-sjov", et udtryk, der blev brugt i aztekernes holdspil.

Det er et brand, hvis betydning er klar, og som åbenbart nærmer sig værdierne i padel. Godt valg (og idé) fra Decathlon.

En tankevækkende strategi

På den anden side, kunne denne rebranding fra Artengo til Kuikma have indflydelse på det fremtidige salg?

Ikke let. Under alle omstændigheder er dette et beregnet og betragtet væddemål fra Decathlon's side. Yes Artengo er et velkendt mærke hos Decathlon, ja Artengo er et førende mærke i padel i Spanien, men ja også Artengo er ikke et 100% brand padel. Og sammenlignet med sine konkurrenter kan dette være et træk på et eller andet tidspunkt.

Mens Artengo er en af ​​lederne i padel for begyndere og mellemliggende spillere beslutter Decathlon således at oprette dette nye Kuikma-brand. Et nyt brand, der starter 6. februar i Lille efter pressekonferencen arrangeret af Decathlon.

Kuikmas refleksion ser ikke ud til at være fra i går. Chance eller ej, vi bemærker, at Artengo allerede havde lanceret en model af padel under navnet Kuikma. Bolde, der stadig sælges andre steder på Decathlon i Spanien. Blev dette gjort på en tankevækkende måde? Under alle omstændigheder hjælper dette også med at forberede forbrugerne. De vil faktisk være mindre desorienterede. Og som held ville have det, tilbyder Kuikma-modellen bolde af padel Mellemliggende / high-end Artengo til en pris af € 7 ...

Et andet element, den padel går internationalt, og Decathlon ønsker således at lægge klare og definerede fundament så hurtigt som muligt, før det kan være for sent. Fordi ja Artengo, det er bestemt et populært mærke, men det er også et mærke, der er knyttet til billige produkter. Guld i padel, vi ser, at nogle modeller overstiger 200 € ... Ikke let at tilbyde en ketcher padel Artengo til 200 € ...

Med Kuikma betyder det at tilbyde Decathlon muligheden for i sidste ende at tilbyde flere avancerede modeller…. Men åbenbart ved vi ikke mere mere. Vi bliver nødt til at vente til 6. februar for at kende Decathlons fremtidige strategiske linje.

Frank Binisti

Franck Binisti opdager padel på Club des Pyramides i 2009 i Paris-regionen. Siden padel er en del af hans liv. Du ser ofte ham turnere i Frankrig for at dække de største begivenheder i padel français.