En tennisklubs liv er baseret på en sportsforening, frivillige, ledere, lærere og et specifikt professionelt rum, der tillader relationer mellem ledere og medarbejdere. Du vil se, at denne globale analyse giver mulighed for at få en generel idé om, hvordan en ideel funktion fungerer i en klub.

Hvad er en forening?

« En forening er en aftale, hvorved to eller flere mennesker permanent samler deres viden eller deres aktivitet til et andet formål end at dele overskud.

(…) Sportsforeningen kommer under de samme kriterier som enhver forening: en kontrakt, et andet mål end fordeling af fordele, et bidrag fra viden og / eller aktiviteter. Dette sportslige objekt kan dog have specificiteter og juridiske konsekvenser for foreningen, når det er nødvendigt at ansætte trænere, når det er nødvendigt at føre tilsyn med unge, deltage i begivenheder og andre konkurrencer ... Det vil derfor være nødvendigt at oprette en sportsforening kræver obligatorisk tilknytning til et sportsforbund. »(Opret og administrer min forening, Lucie Guchet, Editions du Puits Fleuri, 2014, side 7)

Tennisklubber er foreninger. Disse foreninger drives af frivillige. De er en del af den føderale organisation af fransk tennis, som er kendetegnet ved en pyramidestruktur. Ved basen af ​​denne organisation er de 7950 klubber og de 1052061 licenshavere, over de 86 afdelingskomiteer, derefter de 36 ligaer og endelig det franske tennisforbund.

Hvad er frivilligt arbejde?

”Enhver, der frit forpligter sig til at lede et selvstændigt initiativ over for andre, er frivillig uden for deres professionelle og familietid. »(Generel præsentation af FFT (power point), Midi-Pyrénées League Development Advisor: Jean Renaud)

Frivilligt arbejde kan antage tre former: associerende frivilligt arbejde, frivilligt arbejde i andre organisationer (fagforeninger, politiske, kommunale osv.) Og "direkte" frivilligt arbejde, også kaldet "nærhed" eller "uformel" (hjælp naboer, fra hånd til venner ...)

En undersøgelse foretaget af France Bénévolat fra 2013 viser, at den samlede frivilligt arbejde stiger meget markant (+ 14% mellem 2010 og 2013), at direkte frivilligt arbejde stiger hurtigere end associeret frivilligt arbejde (+ 31% mod + 12%), og at antallet af mennesker, der ser sig selv som "almindelige frivillige", er faldende (se bilag 6). Endelig er der flere og flere unge, der deltager i frivilligt arbejde, men det er "op til foreningerne at vide, hvordan man åbner deres døre og finder de former for missioner, der er tilpasset deres form for engagement og deres begrænsninger"

Derudover er sport den tredje sektor, der involverer flest frivillige med 23% af frivillige bag fritid med 25% og social og velgørenhedsorganisation med 31% (se bilag 7).

Lederne

I løbet af de sidste tyve år har typologien for klubledere og især præsidenter ændret sig meget. Før de var projektledere, begyndte ideerne og oprettelsen af ​​klubber. Denne periode svarer til den stærke vækst af tennis, der fandt sted i 1970'erne og 1980'erne. Nu er ledernes engagement begrænset. Dette kan især forklares med de mange begrænsninger, der er knyttet til regler og ved udvidelse af ansvarsområder. Disse leders begrænsede engagement er præget af et faldende gennemsnitligt tidsrum i formandsposten og af en høj fornyelsesrate for denne stilling. Ifølge FFT i 2006 og 2007 var fornyelsesgraden faktisk 21%. 1835 klubber har skiftet præsident. Det er præsidenterne i aldersgruppen 26-39, der repræsenterer mest denne ustabilitet, da de er 66% for at være det i mindre end 4 år.

Udviklingen af ​​typologien for klubledere fra "grundlæggende ledere" til "administrerende direktører" har skubbet ligaerne og afdelingskomiteerne til at oprette supportprocedurer, især for nye præsidenter. I dag er de nødvendige færdigheder til at styre en klub faktisk flere. De vedrører de administrative, økonomiske, sportslige, uddannelsesmæssige og projektledelsesfelter. En klubleder er nu i kontakt med mange institutioner såsom FFT (sportsbestemmelser, voldgift, konkurrencer osv.), DRDJS (godkendelser, projekttilskud osv.), Administrationer (arbejdsret, beskatning , ...), og CROS og CDOS (uddannelse, projekter, specifikke handlinger, ...). Faktisk har han brug for hjælp fra afdelingskomiteen og ligaen til at hjælpe ham i hans funktion. For at gøre dette organiseres informationsmøder, der hjælper dem med at imødekomme deres klubmedlemmers forventninger, for at sikre dem i et komplekst lovgivningsmiljø (CCNS, forebyggelse af risici, ansvar, sikkerhed osv.) For at støtte dem på en rejse læringspersonale og forbedre deres færdigheder ved at give dem adgang til certificeringssystemer (f.eks. VAE). Andre møder organiseres også med det formål at informere dem om føderal politik, nye tilbud, der tilbydes medlemmer, nye arbejdsværktøjer (Sports Management-software, anvendelse til individuelle begivenheder osv.), Nye tilsyn (IF, CQP AMT) osv. Det kræver åbenbart, at klublederne er tilgængelige. Hvilket er ret kompliceret i betragtning af at de har status som frivillige, og at de ud over deres funktion som præsident også skal styre deres professionelle og deres private liv.

Lærere

Der er flere typer lærere: den føderale initiativtager, assistenten til tennisinstruktør og statsuddannelsen. Den føderale initiativtager giver introduktion til tennisundervisning på frivillig basis til unge mellem 5 og 18 år. Den assisterende tennisinstruktør er ansat og giver tennisundervisning til unge, der ikke er over 18 år, under tilsyn af en referent (statsuddannet). Statskandidaten er tennislærer og medarbejder. Han er hovedlærer. Han er ansvarlig for IF'erne og AMT'erne i klubben.

DE indtager en primordial rolle i klubben. Det er ham, der animerer og fører tilsyn med træningspaserne for de forskellige målgrupper i klubben. Han ledsager spillerne mod konkurrencen såvel som i deres ønske om at blive tennislærer eller endda dommer. Men hans rolle er ikke kun sportslig. I dag spiller tennislæreren også en social og uddannelsesmæssig rolle i klubben. Uddannelsesmæssigt, fordi forældre forventer, at han indfører værdier i deres børn som respekt, strenghed, solidaritet. Socialt, fordi det repræsenterer forbindelsen mellem medlemmerne af klubben. Det er han, der tillader spillerne at mødes, og det er også han, der driver klubben. Derudover er hans færdigheder ikke længere begrænset til hans rolle som sportspædagog. Faktisk arbejder tennislærere i dag også på udviklings- og fundraising-missioner.

Et specifikt professionelt rum: forholdet mellem ledere og medarbejdere

Nicolas ZEBBAR

Uddannet fra en kandidatgrad i sportsledelse og lidenskabelig med tennis gennemførte jeg en undersøgelse om udviklingen af ​​kvindetennis. Jeg praktiserer denne sport i tyve år og er i dag leder af min klub (TC Morlaàs i Pyrénées-Atlantiques) og er altid på udkig efter nye ideer, der sigter mod at forbedre medlemmernes øvelsesmiljø. Jeg er derfor meget glad for at kunne dele dette arbejde.