Det spanske padelmærke NOX har netop vundet en stor juridisk sejr mod München, et velkendt catalansk firma inden for sportssko. Årsagen: brugen af symbolet "X", hvilket München hævdede at være et karakteristisk træk ved sit brand. Men Den spanske højesteret besluttet andet.
En langvarig juridisk kamp
Konflikten går tilbage til 2017Hvornår Berneda SA, virksomheden der ejer München-mærket, har anlagt sag mod JJ. Ballvé Sports, moderselskabet til NOX. München beskyldte virksomheden for at bruge skilte, der var "identiske med eller lignende" som sine egne, især på ketchere, tasker eller tilbehør relateret til padel.
I første omgang, den Handelsretten nr. 2 i Barcelona havde anerkendt en delvis krænkelse: i tilfælde hvor NOX-varemærket ikke var tydeligt nævnt, kunne brugen af et kryds ganske vist forårsage forvirring. Men denne afgørelse blev efterfølgende omstødt af Barcelonas provinsdomstol, som fastslog, at NOX ikke krænkede Münchens rettigheder.
Højesteret bekræfter: München kan ikke gøre krav på eksklusivitet over “X”
I en endelig afgørelse truffet den 28. maj 2025, Højesteret Den spanske domstol afviste Münchens appel og bekræftede, at Et symbols berygtede karakter i en specifik sektor er ikke tilstrækkelig til at forbyde dets brug i en andenDen berømte "X" fra München, forbundet med sine sportssko, kan ikke monopoliseres i sektorer som padel.
Magistraten mente, at Den gennemsnitlige forbruger vil sandsynligvis ikke sætte en forbindelse mellem NOX-produkter og Münchens produkter., og at brugen af lignende tegn ikke udgør misbrug eller illoyal konkurrence.
Respekteret europæisk retspraksis
München havde henvist til præcedenser fra Den Europæiske Unions Ret, som anerkender mærkets berømmelse. Men Den spanske højesteret begrænsede denne anerkendelse til kun fodtøjssektoren., eksklusive padelketsjere eller tilbehør. Hun insisterer på, at der ikke er nogen ingen naturlig forbindelse mellem de to mærker i offentlighedens sind.
Denne afgørelse er en del af en tendens i retspraksis hvilket begrænser omfanget af rettighederne til grafiske varemærker, selv meget identificerbare varemærker, når der ikke påvises nogen åbenlys parasitisme.
Udtalelsen fra Padel Magazine
For at Padel Magazine, denne beslutning virker logisk og baseret på virkeligheden på stedet. Især i fransktalende landeMünchen forbliver et brand lidt identificeret i padelverdenen, i kontrast til NOX, umiddelbart genkendelig på sit berømte “X”.
Dette brev er en integreret del af NOX's visuelle identitet, og fremkalder direkte dens palas, dens grafiske stil og dens engagement i professionel padel. Padelpublikummet lader sig ikke narre: det kender forskellen mellem de to branduniverser.
En strategisk beslutning for NOX
Denne juridiske sejr giver NOX mulighed for fortsætte sin udvikling roligt og beskyt dit territorium i padel, et blomstrende marked. Det bekræfter også, at padelmærker kan hævde deres unikke karakter uden at blive holdt tilbage af voldelige krav af aktører fra andre sektorer.
Denne artikel blev muliggjort takket være information offentliggjort af de spanske økonomiske medier Palco23og journalisten Carlota Palma.

Franck Binisti opdagede padel på Club des Pyramides i 2009 i Paris-regionen. Siden da har padel været en del af hans liv. Du ser ham ofte på turné i Frankrig for at dække store franske padel-begivenheder.