Det er i Esprit-klubben Padel, i Saint-Priest, at den officielle lancering af Matchanalysator udviklet af Lyon-startup'en SPASH. Dette intelligente videosystem analyserer kampene i realtid for at skabe livlighed, mens de stadig er friske ... og tilbyder personlig opfølgning via appen. Dette sted er meget symbolsk, da det var i denne klub for seks år siden, at eventyret begyndte med installationen af ​​den første version af systemet. Formanden for SPASH, Tristan Vernay, afslører det for os her Den indre historie om den nye version af Match Analyser, mere stabil, mere flydende ... endelig klar til at erobre padelklubber.

Et produkt, der er forfinet over seks år

Da SPASH blev spurgt, hvor længe det har eksisteret, og hvor mange år det tog at nå frem til den endelige version af Match Analyzer, tøver SPASHs præsident ikke et sekund: "Match Analyzer er et produkt, der er en del af SPASHs vision." siden den første dagVi forsøgte at udvikle det for første gang i 2019, men vi traf de forkerte teknologiske valg. Fiasko." Og Tristan Vernay fortsætter: "I 2020 prøvede vi igen ... og fejlede igen. Vi lærte, og i 2022, med de nye versioner af AI, fandt vi endelig den rigtige model."

Det er derfor en modnet, omarbejdet og "valideret af fiasko"-projektDet er skabernes modstandsdygtighed, der bidrager til dens robusthed i dag.

SPASH

Erfaring i præstationens tjeneste

Gennem årene har SPASH forfinet sin tilpasning til markedets og brugernes behov, som Tristan fortæller os: "I starten sagde vi til os selv, at vi absolut skulle have succes med spilleroplevelsen. Vi havde ret. Men så forstod vi, at det var en forudsætning, ikke et mål i sig selv. Det, vi ønsker, er at skabe emotionSpilleren, der oplever noget unikt, vil gerne interagere med systemet og dermed med klubben.

I dag er Match Analyzer både en værktøj til direkte spilleroplevelse, men også en kraftfuld enhed til klubledere, med en komplet backoffice-grænseflade: niveauer, statistikker, noter, højdepunkter automatisk registreret af AI, klar til at blive delt på sociale netværk. Og Tristan specificerer hovedmålet for Match Analyzer:

"Vores kunder er helt klart klubberne. Det er dem, vi skal tilfredsstille. Og for at tilfredsstille dem, skal vi først tilfredsstille spillerne."

Et værktøj designet til at forbedre trænere, ikke erstatte dem

I et økosystem, hvor flere europæiske løsninger konkurrerer i ambitioner, Kampanalysatoren er ikke der for at tage trænerens plads, men for at berige sit arbejde, som Tristan Vernay påpeger: "Vi siger aldrig til en spiller: du skal gøre det her. Vi giver data, let at sammenligne, at kommentere blandt venner. Træneren, han vil lige akkurat kunne få øje på en anomali, placer en lille palet...og måske starte en en-til-en-lektion bagefter. Han burde ikke bruge en time foran en skærm."

SPASH planlægger endda en træning for trænere, så de nemt kan forstå, hvordan de kan udnytte dataene.

En version nu klar til brug

Efter adskillige testfaser (alfa slutningen af ​​2023, beta begyndelsen af ​​2024) er teknologien blevet testet og konsolideret i adskillige klubber i Frankrig og ItalienResultatet: et ultra-robust værktøj i øjnene af SPASH' præsident: "Vi har analyseret mere end 1000 matches, med en tilgængelighedsgrad på over 99%Tidligere har vi udgivet produkter for tidligt, hvilket var en fejltagelse. Denne gang nej. Vi står på solid grund."

Matchanalysatoren er allerede markedsført og den første feedback fra kundeklubber ventes med spænding.

En sjov teknologi, inspireret af videospil

Nogle mennesker ser Match Analyzer som noget i retning af FIFA eller Rocket League ... og de har ret! Tristan Vernay anerkender denne tilknytning: "200%, ja! Vores to hovedmodeller er Rocket League til gamification et FIFA til dataanalysedelenJeg spiller Rocket League, jeg er elendig til det, men jeg elsker det. Når du forlader banen, får du dit lille trofæ, dit øgenavn... det er præcis det.

Hver del afsluttes med en gamificeret "mini-debriefing", med trofæer som “Lille Forsvarer” eller “Bevægelseskonge”. Og med et enkelt klik kan du gå dybere ned i præstationsanalysen. Tristan elsker det ... og han håber, at hans klienter vil gøre det samme!

SPASH-mærker

Et levende produkt i konstant udvikling

Selvom den nuværende version er færdigudviklet og stabil, stopper SPASH ikke der. Køreplanen for de kommende måneder er allerede klar, forklarer Tristan: "Jeg kan ikke afsløre alt, men jeg kan sige, at den første udvikling vil være den automatisk matchforslag mellem hold på lignende niveau.

Nok til at skabe afbalancerede møder og styrke "medskyldigt fællesskab"-dimensionen af ​​amatørpadel.

En varm debriefing, men en kold opfølgning

Endelig spiller Match Analyzer videre to komplementære temporaliteterFørst, det umiddelbare øjeblik: Vi forlader banen, vi drikker noget, vi driller hinanden, vi ser hinanden på skærmen. Tristan Vernay forklarer: "Værktøjet er der til det. At grine. At sige til din ven: se, du spiller alle dine bolde 10 cm fra vinduerne. Du rammer et mutantskud, godt klaret. Men det meste af tiden laver du en fejl."

Og så kan hver spiller derhjemme via SPASH-appen scan en QR-kode ved udgangen af ​​feltet at finde hans kamphistorik og personlige data, med et klart hoved.

Tristan Vernay hos Esprit Padel SPASH-præsentation

Et værktøj designet til at forlænge oplevelsen ... uden at tynge den ned

Hvis Matchanalysator er designet til at berige spilleøjeblikket, men søger ikke at omdanne klubber til dataanalyserum. For SPASH' præsident forbliver padel en et øjeblik af nydelse og hygge og Match Analyzer er i tråd med denne filosofi: "I klubben bliver spillerne en ekstra halv time efter deres kamp. Og det er perfekt til en hurtig debriefing, grin af statistikker, drille hinanden med venner. Men en analysere komplet, når man virkelig gerne vil se udviklingen over flere kampe ... kan det hurtigt tage halvanden time... Og ærligt talt, klubben er ikke stedet til det."

Derfor har SPASH implementeret et simpelt system: en QR-kode skal scannes direkte på klubskærmen ved siden af ​​dit navn. Derefter omdirigeres den til SPASH-applikationen, hvor hver spiller finder hans kamphistorik, hans personlige data, hans statistikker… med et klart hoved, derhjemme.

"Teknologi er der for at forbedre spillet, ikke for at holde os klistret til en skærm. Den er der for at hjælpe os med at få en drink, grine og udvide spillet på en anden måde," konkluderer Tristan Vernay.

Efter årevis med udvikling, testning, accepterede fiaskoer og teknologiske fremskridt, Matchanalysatoren er her, klar til at transformere padeloplevelsen uden nogensinde at forvrænge den.