Vi interviewede Kerryn Foster, Global VP og GM Specialist Sports hos Adidas Padel. Adidas ønsker at gå endnu længere inden for padel og har udstyret sit hovedkvarter nær Nürnberg (Tyskland) med 4 padelbaner, og snart vil andre følge efter...
De første padelsko signeret Adidas
Spillede du?
Ja selvfølgelig! Hvordan kan du ikke spille her? Banerne ligger lige midt i landsbyen, de bruges hele dagen og natten. Der er altid folk, der leger og har det sjovt. Hvordan gør man modstand?
Padel indtager nu en vigtig plads i dit arbejde, ikke?
Det tager rigtig meget tid, men det er ikke en ny sport i mit job. I ti år, Adidas fremstiller udstyr til padel: baner, ketchere, bolde, tasker, og vi samarbejder med atleter på alle niveauer, fra amatører til eliteprofessionelle, for at udvikle produkter tilpasset denne sport. Men i år er vi meget spændte, fordi vi lancerer vores første padel sko.
Andre sko kommer til næste december
Vi talte med Martita Ortega og Ale Galan, som allerede spiller i Adidas-sko. Hvad er forskellen med disse nye sko?
Vores spillere, som Martha et Men, brugt en bred vifte af Adidas sko designet til indendørs sport og padel. Men jo mere tid vi brugte sammen med dem, jo mere forstod vi, at denne sport kræver specifikke sko. Padel kræver eksplosive bevægelser i flere retninger. Det er derfor nødvendigt at have en sko, der er let, stabil og har et design, der afspejler den æstetik og kultur, der er specifik for denne sport.
Måske er der planlagt børnesko i fremtiden?
Absolut! Vi overvejer hele tiden nye muligheder. Selvom nogle børn allerede kan bære de mindste voksenstørrelser, forstår vi vigtigheden af at tilbyde passende sko for dem. Du vil se flere padelsko-modeller ankomme allerede i december, med nye farver hver sæson.
Le padel: eksponentiel vækst
Du arbejder på mange markeder og i forskellige sportsgrene. Hvad er din vision for udviklingen af padel?
Som generaldirektør for specialiseret idræt, jeg administrerer 14 sportsgrene, herunder flere ketchersportsgrene som f.eks tennis, padle, pickleball, Bordtennis, Og badminton. Padellen oplever en eksponentiel vækst. I Europa er det allerede veletableret, men vi ser nu dets globale ekspansion, især i Nordamerika og Asien. Vi er meget glade for at se denne sport vokse globalt.
Hvad er Adidas' strategi for udviklingen af padel og dens kommunikation?
Vores strategi er ret simpel. Da vi laver både baner og ketsjer, ved vi, hvor deltagelsen blomstrer. Vi observerer, hvad der sker på forskellige markeder, især i Asien og Nordamerika. Vi sikrer, at padle kannibaliserer ikke andre ketsjersportsgrene som pickleball eller tennis, men at det passer harmonisk ind i dette voksende tilbud.
Det er imponerende at se så mange domstole her!
Ja, vi har fordoblet antallet af baner, fordi vores medarbejdere elsker denne sport. De spiller hele tiden, og markerne er konstant besat. Der er også et receptionsområde for rejsende hold, som bruger alle vores sportsfaciliteter og især nyder padel.
Padel ser ud til at være den mest udøvede sport her, i Adidas hovedkvarter.
Ja, det er en af de mest populære sportsgrene her. Du har set vores campus, vi har en bred vifte af sportsgrene, men den padle er i sandhed kernen i vores aktiviteter.
Franck Binisti opdagede padel på Club des Pyramides i 2009 i Paris-regionen. Siden da har padel været en del af hans liv. Du ser ham ofte på turné i Frankrig for at dække store franske padel-begivenheder.