Socialisering er en interessant faktor, fordi den deltager i et individs valg af sportsudøvelse. De socialiserende agenter spiller en vigtig rolle i dette valg, og det er det, vi vil se.

Socialisering er den proces, hvorved den menneskelige person lærer og internaliserer gennem hele sit liv de sociokulturelle elementer i sit miljø, integrerer dem i strukturen af ​​sin personlighed under indflydelse af erfaringerne fra betydelige sociale agenter og derved tilpasser sig det sociale miljø. hvori den skal leve. Socialisering er processen med at tilegne sig "måder at gøre, tænke, føle" specifikke for grupperne, for det samfund, hvor en person er opfordret til at leve. (Rocher G., (1970), Introduktion til almen sociologi, Tærskel, testpunkter, Paris)

Socialisering gør det muligt at integrere individet i sit miljø: han tilpasser sig normerne og værdierne for den gruppe, han tilhører (familie, jævnaldrende grupper, arbejdskollektiv, samfund).

Under socialiseringen ser barnet sig selv overføre de socio-kulturelle elementer, barnet tilegner sig måder at gøre, tænke, føle. Under socialiseringsprocessen vil barnet derfor tilegne sig et vist antal elementer, måder at gøre tingene på, regler, der kan grupperes under normer og værdier.

Normer er eksplicitte eller implicitte regler, der styrer individers adfærd i overensstemmelse med samfundets værdier. Eksempler: at være punktlig på arbejdet, bidrage til social sikring mv. Værdier er moralske, ideelle principper, som medlemmerne af et samfund holder sig til, og som manifesterer sig konkret i deres måder at tænke, føle og handle på. Eksempler: følelse af indsats, professionel succes, solidaritet...

Barnet konstruerer sin personlighed gennem internalisering, inkorporering af socialt indstiftede måder at tænke og handle på. Socialisering foregår gennem:

– indlæring eller indlæring: det er tilegnelse af vaner, knowhow,

-identifikation eller efterligning (f.eks. af en af ​​forældrene)

–interaktion: det er integrationen af ​​kulturelle træk, der er specifikke for ens personlighed efter udvekslinger.

Det er ikke samfundet som sådan, der overfører normer og værdier til barnet, men handlingen fra grupper, der tjener som mellemled. Således familien, skolen er så mange institutioner, der spiller denne rolle. De kaldes socialiseringsagenter.

Vi vil derefter vise de forskellige former for socialisering, der er til stede i en mands liv, og som kan modificere disse forventninger.

Nicolas ZEBBAR

Uddannet fra en kandidatgrad i sportsledelse og lidenskabelig med tennis gennemførte jeg en undersøgelse om udviklingen af ​​kvindetennis. Jeg praktiserer denne sport i tyve år og er i dag leder af min klub (TC Morlaàs i Pyrénées-Atlantiques) og er altid på udkig efter nye ideer, der sigter mod at forbedre medlemmernes øvelsesmiljø. Jeg er derfor meget glad for at kunne dele dette arbejde.