Hvis der er et mærke, der ikke længere skal præsenteres i verden af padel, det er faktisk Varlion. Meget til stede i Latinamerika og Europa, har den haft stor succes i mange år og har ikke til hensigt at stoppe der.

Mens der for et par uger siden blev afholdt den første Open af padel i Frankrig, i Toulouse, mærket Varlion, som præsenterede konkurrencens officielle pala, var naturligvis til stede i nærheden af ​​Palais des Sports André Brouat. Det var en mulighed for os at tale et øjeblik med Felix Regalia, dets grundlægger og administrerende direktør.

En lille historie

Altid integreret i panoramaet af padel professionel, Varlion samarbejder i øjeblikket med fantastiske spillere som Miguel Yanguas, Veronica Virseda, Barbara Las Heras, Jessica Castello eller vores franske Thomas leygue. Tidligere var det også store navne i disciplinen, der repræsenterede brandet i 20×10 som f.eks. Pablo Lima eller Carolina Navarro.

Thomas leygue Premier Padel Qatar Major 2022

Grundlagt i Argentina i 1993 fik det berømte mærke sin debut i Buenos Aires. To år senere blev den første pala, forestillet og designet af dens grundlægger, født, og det var fra det øjeblik, at eventyret for alvor begyndte for mærket, med markedsføringen af ​​denne pala i Spanien og Sydamerika. Men lad hovedinteresseret fortælle os denne smukke historie.

"Mit navn er Felix Regalia, jeg er argentiner, og jeg skabte Varlion-mærket i 1993. Jeg er advokat, og da jeg startede i dette eventyr havde jeg ingen forbindelse med padel. Jeg begyndte at finde mit kald inden for produktdesign, og derfor besluttede vi at designe vores egne varer. Dette valg er tænkt ud med det formål at sælge et eksklusivt produkt, der er anderledes end det, konkurrenterne tilbyder.".

"Det længste monopol i historien om padel"

”Vi startede i 1993 og fra 1995 begyndte vi at eksportere vores produkter internationalt, for eksempel til Brasilien eller Spanien. I 1999 tog vi beslutningen om at flytte vores strukturer fra Argentina til Spanien. Vi har således skabt en første fabrik.

I 2001/2002 blev Varlion markedsleder inden for produktinnovation og kvalitet. Vi var i stand til at fastholde denne lederskab også i den kommercielle sektor indtil 2014. Dette monopol er klart det længste i historien om padel.

I 2017 var vi af forskellige årsager tvunget til at lukke forskellige fabrikker i Spanien. Produktionen er flyttet til Sydamerika med det formål at eksportere vores artikler inden for Mercosur (Brasilien, Argentina, Mexico, Chile osv.) for at bekæmpe den nuværende protektionisme.

Så kom Covid-19, og vi var nødt til at revidere vores strategi ved at lukke vores fabrik i Latinamerika for at vende tilbage til Spanien. På samme måde har vi i flere år på en eller anden måde forsøgt at lære virksomheder baseret i Asien at fremstille vores palas i henhold til kriterierne i vores specifikationer, men det har vi desværre ikke været i stand til i øjeblikket. Så vi foretrækker at fortsætte med at fremstille dem selv, i hvert fald alle de såkaldte premium-produkter.

”Vi kunne se, at før i 2015 var de latinamerikanske og spanske markeder anderledes. Men siden da padel har udviklet sig med "høj hastighed", ikke kun i Argentina eller Brasilien, men også i lande som Mexico, Chile eller Ecuador, der ikke har så hård en protektionistisk politik som andre stater. Dette gjorde det lettere at importere visse produkter til dem. Nu er det almindeligt og lettere at kunne implementere vores sortimenter via lokale distributører, for Varlion som for alle de andre mærker. Globaliseringen af ​​sport har muliggjort denne ændring af situationen".

"Vi ønsker at blive markedsleder igen"

“Da vi etablerede os i Latinamerika, afstod vi distributionen af ​​vores produkter i Spanien. Denne beslutning straffede os hårdt, fordi vi lidt efter lidt tabte os på markedet. I en periode var der priskrig mellem distributører og en marginal måde at sælge på. Det er derfor, at vi har besluttet ikke længere at sælge i Spanien og Europa i to år. Det var et meget svært valg og en tung beslutning, men det var nødvendigt at komme ud af denne spiral af kommerciel korruption, der eksisterede på det tidspunkt.

Siden januar 2021 har tingene ændret sig, og lidt efter lidt har vi genåbnet markeder i Europa ved at skabe vores egne salgskanaler. Vores enhed baseret i Madrid designer produkterne og distribuerer dem i Spanien, Portugal, Frankrig og Italien. En anden i Holland, i Amsterdam, bidrager til udviklingen af ​​mærket i det nordlige Europa. Med hensyn til Amerika arbejder vi med kendte og testede uafhængige distributører.

Vores hovedmål er at genvinde vores førende position på markedet, som vi mistede for et par år siden ved at komme stærkere tilbage med stærkere kommercielle teams inden udgangen af ​​2024″.

"I dag er det sværere at udvikle sig"

”Med hensyn til premium-produkter havde vi en markedsandel på godt 50 % og for andre varer i sortimentet, såsom tekstiler eller sko, omkring 35 til 40 %. Vores nærmeste konkurrent havde en markedsandel på 10 til 15 %.

I dag er vi ved at genvinde disse markedsandele i distributionssektoren, men vi mener, at vi har mistet mere end 80 % under vores fravær. Derfor kan vi sige, at vi har et enormt vækstpotentiale, uafhængigt af verdensmarkedet, som også har udviklet sig betydeligt. Bortset fra at det i dag er sværere at udvikle sig. Faktisk før var det dominerende marked spansk, men nu har situationen ændret sig. Fordelingen sker på internationalt plan. Nogle mærker, der kommer fra tennis, har allerede et velorganiseret kommercielt distributionsnetværk, og for et brand, der skal sætte alt på plads fra starten, bliver tingene gjort langsommere”.

"Det er meget sandsynligt, at Varlion vil komme ind i tennis"

Vi tror, ​​at tennisbrands i dag formår at komme ud af spillet, fordi de allerede er etableret. Det er et handicap, som vi bærer rundt på, men som vi vil forsøge at minimere ved at finde de mest hensigtsmæssige løsninger. Vi ønsker at konsolidere vores tilstedeværelse gennem vores eget netværk i lande med stort potentiale som Frankrig, Italien, Spanien og Skandinavien. Bagefter er det rigtigt, at vi også mister muligheder på andre markeder som Sydafrika eller Japan..

"Tennis og padel er tættere på hver dag, og det er jeg glad for at se. Tennisforbundene i mange lande fremmer padel som her i Frankrig. Og fra et strategisk synspunkt er det meget sandsynligt, at Varlion kommer ind på tennismarkedet. Dette ville give os mulighed for at tage et stort skridt fremad i salget af vores produkter, fordi når padel vil ankomme til USA, Japan eller Kina, vil mærket blive distribueret og kendt som helhed gennem tennis og padel.

"Mellemøsten har et stort potentiale"

”I Europa kan vi se, at der er to typer markeder.

Først og fremmest de såkaldte ”konsoliderede” markeder, altså med højt potentiale og allerede veludviklede. Og så kommer dem, der har et stort potentiale, men som er i gang med at vokse. Spanien er det vigtigste marked i verden, og det har formået at genvinde et godt momentum efter Covid. I samme situation vil du ikke finde noget andet land. Så kommer Sverige, som er et veludviklet marked, der oplevede et utroligt boom efter pandemien med hensyn til tilbud (jord, udstyr osv.)

Og så finder vi lande med et stort potentiale, men som stadig er under udvikling, som Italien, Frankrig, Norge og Danmark. Ditto for det latinamerikanske marked. Dette fornyes hurtigt. I Argentina, sporene af padel får en makeover, og på trods af en dårlig økonomisk situation er vi sikre på, at padel vil eksplodere endnu mere i de kommende år.
Dette boom vil sprede sig over hele det sydamerikanske kontinent som Panama, Chile eller Uruguay.

"England og Tyskland er meget vigtige lande, der ser det padel vokse mere og mere i dem. Hvis nogen spørger mig, hvilke lande er de i padel skal afslutte sin tiltrædelse, vil jeg sige disse to såvel som Frankrig, Italien og Skandinavien. Til dato er disse markeder med størst vækst. Hvis vi forlader Europa et øjeblik for at gå ud over grænserne, vil jeg sige landene i Mellemøsten som Kuwait, Saudi-Arabien, De Forenede Arabiske Emirater og selvfølgelig Qatar. For Varlion er dette en vigtig mulighed givet de produkter af høj kvalitet, vi designer, men i øjeblikket er vi tålmodige, fordi vi ikke ønsker at falde i fælden med at have dårlige distributører på stedet. Dette kan være skadeligt for mærket.

"Vi har tiltro til padel Fransk"

“Frankrig beviser hver dag, at padel er godt på vej til at blive en referencesport.

Vi tænker takket være dette franske menneske Padel eller endda takket være det store møde på Roland-Garros arrangeret af Premier Padel og med støtte fra det franske tennisforbund, at padel vil vokse hurtigere. Vi er her som officiel sponsor for arrangementet, fordi vi tror på padel français. Vi tror endda, at det kan blive den næste overraskelse på det europæiske marked ! "

Sebastien Carrasco

Fremtidens naturlæge og brænder for padel, Seb er sundhed/mad herre for Padel Magazine. Han jonglerer mellem pala, quinoa og æteriske olier. I næsten to år nu har han beskæftiget sig med nyheden om den lille gule bold med samme passion.

Tags